آشنایی جامع با دوربین مداربسته ahd

دوربین مداربسته ahd چیست ؟

تاریخچه تکنولوژی دوربین مداربسته AHD :

AHD نام یک تکنولوژی به روز برای راه اندازی دوربین مداربسته است. این تکنولوژی جایگزین آنالوگ شد. در گذشته تکنولوژی آنالوگ به صورت گسترده ای در تمامی اماکن مورد استفاده قرار می گرفت. ضعف کیفیت تصویر دوربین های آنالوگ باعث شد تکنولوژی جدید دوربین مدار بسته AHD وارد بازار شود. با ورود این تکنولوژی، دوربین های آنالوگ تقریبا از بازار حرف شدند.

معرفی و عملکرد:

دوربین مداربسته AHD با معرفی رزولوشن تصویر ۱ مگاپیکسل وارد بازار شد. کیفیت دوربین مداربسته AHD از روز ورود به بازار با سرعت فزاینده ای رو به افزایش بوده است. هم اکنون دوربین های AHD با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل وارد بازار شده است که کیفیت فوقالعاده مطلوبی دارند.

عملکرد تکنولوژیAHD:

در این سیستم تصاویر در سمت دوربین کدگذاری (Encode) و در سمت دستگاه کدگشایی (Decode) می شود. تصاویر کدگذاری شده بر روی یک کابل از جنس مس که به کابل کواکسیال شهرت دارد منتقل می شود. برای استفاده از سیستم AHD به دستگاهی به نام DVR نیاز است. وظیفه اصلی دستگاه DVR کدگشایی تصاویر می باشد.

جهت کدگشایی نیاز به قطعه ای به نام Decoder در دستگاه می باشد. اولین و بزرگترین تولید کننده قطعه Decoder برای دوربین AHD درجهان شرکت Nextchip می باشد. لازم به ذکر است شرکت Nextchip مخترع و بنیان گذار تکنولوژی AHD می باشد.

قابلیت های AHD:

راه اندازی ساده: از ویژگی های بارز دوربین مداربسته که باعث علاقه کارشناسان امنیتی برای استفاده از آن می شود سادگی نصب و راه اندازی آن است. دوربین مداربسته AHD تنها با اتصال صحیح کابل و برقراری جریان برق آن روشن می شود و تصویر می دهد.

سرعت بالای تصویر: به دلیل کم بودن حجم تصاویر AHD، سرعت انتقال و نمایش بالایی در این نوع تکنولوژی وجود دارد.

مقرون به صرفه بودن: سیستم AHD به نسبت سایر تکنولوژی ها دارای قیمت پایین تری است. به طور کلی سیستم های آنالوگ قیمت پایین تری نسبت به سیستم های دیجیتال دارند.

قابلیت ضد نور (WDR): دوربین های مداربسته AHD که مجهز به این تکنولوژی می باشد را می توان رو به نور مستقیم آفتاب نصب نمود و تصاویر روشنی دریافت کرد. بدون این تکنولوژی تصاویر تاریک و سیاه می شوند.

نیازمندی های نصب دوربین مداربسته AHD:

برای نصب سیستم مداربسته با تکنولوژی AHD به تجهیزات زیر نیاز است. مقدار و تعداد هریک از آن ها به محل نصب و شرایط و نیازهای امنیتی آن جا بر می گردد.

دوربین ahd چیست

در این مطلب قصد داریم در مورد یکی از بهترین انواع دوربین‌های مداربسته یعنی دوربین‌های مداربسته AHD  برایتان بگوییم. این دوربین دارای استاندارد نظارت تصویری تلویزیونی باکیفیت است که به کمک کابل کواکسیال، ویدئوهای HD را از دوربین به DVRهای AHD منتقل می‌کند. در این مطلب با یانوس همراه باشید تا بررسی کنیم دوربین مداربسته ای اچ دی چیست.

در ابتدا باید بگوییم که منظور از دوربین آنالوگ اچ دی چیست. دوربین‌های آنالوگ قدیمی با استانداردهای تلویزیونی قدیم کار می‌کردند. نقطه قوت این دوربین‌ها همین استانداردهای قدیمی‌شان مانند PAL و NTSD بود که با دوربین همخوانی داشتند و در نتیجه می‌توانستید بدون نیاز به دی وی آر، دوربین مداربسته آنالوگ را به صورت مستقیم به تلویزیون وصل کرده و تصاویر را ببینید. با این وجود محدودیتی که این استانداردها داشتند، اجازه افزایش کیفیت تصویر تا حد خاصی را نمی‌داد.

پس از معرفی دوربین‌هایی با رزولوشن‌های اچ دی و بالاتر، دیگر استفاده از این نوع دوربین‌ها کمتر شد. در نتیجه شرکت‌های تولید دوربین مداربسته، به فکر ساخت دوربین‌هایی با استانداردهای جدید آنالوگ شدند که کیفیت تصاویر را بالا ببرد. در نهایت با تغییر فرکانس‌های خروجی، فشرده‌سازی تصاویر و استفاده از سیستم‌های انتقال سیگنال چند لایه، توانستند استاندارهای جدیدی برای انتقال تصویر رقم بزنند، طوری که حداقل تا ۱ مگاپیکسل کیفیت تصاویر را بالا ببرد.

دوربین ahd (Analogue High Definition) چیست؟

 در پاسخ به اینکه دوربین ahd چیست، باید بگوییم AHD سری جدیدی از دوربین‌های مداربسته است که فناوری جدیدی را برای ضبط تصاویر دوربین به کار می‌برد. نام این دوربین که مخفف Analog High Definition است، در سیستم مداربسته، به معنای دوربین آنالوگ با رزولوشن بالا است. این دوربین‌های آنالوگ به وسیله کابل کواکسیال تصاویر و فیلم‌های اچ دی را به دی وی آر می‌فرستند. به این ترتیب مشکل رزولوشن پایین تصاویر در سری قبل دوربین‌های آنالوگ با آمدن دوربین‌های ای اچ دی برطرف شد. در مورد این تکنولوژی در ادامه بیشتر توضیح دادیم.

نحوه کارکرد دوربین ahd 

تکنولوژی محبوب ای اچ دی بر اساس انتقال تصاویر دوربین‌های مداربسته بر مبنای سیستم‌های تلویزیونی دیجیتال فعالیت می‌کند. بر طبق این تکنولوژی، اطلاعات بر اساس آنالوگ منتقل شده اما طبق کدگذاری که روی آن‌ها انجام می‌شود، قادر است، اطلاعات با حجم بیشتر را به همراه تصاویری با رزولوشن بالاتر به دی وی آر برساند. کدگذاری این دوربین‌ها به کمک چیپ AHD TX ساخته می‌شود. با کمک این چیپ اطلاعات دیجیتال از دوربین گرفته شده و به صورت ای اچ دی آن‌ها را کدگذاری می‌کند. در دی وی آر نیز با کمک چیپ AHD RX اطلاعات کدگذاری شده دریافت شده و مجدد آن‌ها را به صورت دیجیتال برای ضبط درمی‌آورد.


برای آشنایی با قوانین نصب دوربین مداربسته کلیک کنید.


کیفیت دوربین مداربسته ahd 

کیفیتی که در دوربین‌های آنالوگ قدیمی شاهد بودیم، با زحمت به ۰.۵ مگاپیکسل می‌رسید. در حالی که با آمدن تکنولوژی دوربین‌های AHD شاهد ضبط تصاویر با کیفیت ۱ مگاپیکسل نیز بودیم. نسل بعدی این دوربین‌ها نیز توانست تا ۲ مگاپیکسل کیفیت تصاویر را افزایش دهد. منتها تنها مسئله‌ای که بین این دو نسل از دوربین‌های ای اچ دی وجود دارد، تفاوتی است که در سیستم کدگذاری آن وجود دارد. درنتیجه به صورت همزمان نمی‌توانید هر دوی آن‌ها را با هم استفاده کنید.

از آن جایی که ای اچ دی یک فناوری باز است، شرکت‌های تولیدکننده دوربین‌های مداربسته این فناوری را در محصولات خود به کار بردند تا نواقص سری محصولات قبلی خود را از بین ببرند. در این مورد برند هایک ویژن نسل جدید دوربین‌های خود را با تکنولوژی HDTVI به بازار معرفی کرد. به این ترتیب، انتقال تصاویر و ساختار دوربین در این سیستم‌ها اصلاح شد. در دوربین‌هایی که با فناوری ای اچ دی ساخته شده باشد، شاهد تصاویر آنالوگ با وضوح بالا هستید در حالی که هزینه‌های جانبی شما به میزان زیادی پایین می‌آید.


برای آشنایی با انواع سیستم های حفاظتی در یانوس کلیک کنید.


مزایای دوربین ahd 

 ویژگی مهمی که این دوربین را نسبت به دوربین‌های مداربسته آنالوگ متمایز کرده است، تکنولوژی آن است که در نوع و طول ارسال تصویر بر روی کابل کواکسیال به کار بردند. این سری از دوربین از خانواده آنالوگ، دارای وضوحی بر حسب مگاپیکسل است. در این دوربین‌ها خبری از کیفیت خطی تلویزیونی یعنی TVL نیست که تکنولوژی قدیمی دوربین‌های آنالوگ به شمار می‌رفت.

مورد دیگری که باعث محبوبیت این دوربین‌ها شده است، طول مجاز برای کابل‌کشی است. در دوربین‌های مداربسته آنالوگ قدیمی، طول مجاز برای کابل‌کشی بین دوربین و دستگاه DVR تنها تا مسافت ۱۰۰ متر مجاز بود. اما در دوربین‌های مداربسته آنالوگ جدید این مسافت را می‌توان تا ۵۰۰ متر نیز افزایش داد. ضمن اینکه هزینه جانبی این دوربین‌ها تا حد زیادی پایین است؛ بنابراین گزینه مناسبی برای جایگزینی دوربین‌های مداربسته آنالوگ قدیمی است.

به طور کلی می‌توان گفت با هزینه کمی که در نصب پروژه و هزینه‌های جانبی بعدی دارد، دوربین‌های ای اچ دی به صرفه است. نصب آن‌ها آسان بوده و پیچیدگی خاصی ندارد. نصب آن وابسته به جنس کابل نبوده و تداخل و نویزی ایجاد نمی‌کند. ضمن اینکه قادر است سیگنال با مسافت بیشتری را نسبت به نسل قدیم، ارسال کند.

دوربین مداربسته ای اچ دی چیست

استانداردهای دوربین مداربسته‌ ای اچ دی  AHD

با توجه به لنز، پردازنده و سنسور تصویر، کیفیت FULL HD ۱۰۸۰P در دوربین مداربسته AHD یک رزولوشن مطلوب محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید معمولاً دوربین‌های ای اچ دی، دارای کیفیت ۲ مگا پیکسلی، تصاویری با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل را دارند. این دوربین‌ها زاویه دید بالاتری نسبت به نمونه‌های دیگر در کیفیت اچ دی دارد. با این وجود تفاوت قیمتی چندانی در آن‌ها نمی‌بینید.

در سیستم‌های ای اچ دی استانداردهای متفاوتی وجود دارد که به سه مدل از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۷۲۰P: کیفیت تصاویری که این رزولوشن تا ۱۲۸۰*۷۲۰ پیکسل درست می‌کند، حدود یک مگا پیکسل است.

۱۰۸۰P: کیفیت تصاویری که این رزولوشن تا ۱۰۸۰*۱۹۲۰ پیکسل درست می‌کند، حدود ۲ مگا پیکسل است.

۱۴۴۰P: کیفیت تصاویری که این رزولوشن تا ۱۴۴۰*۲۵۶۰ پیکسل درست می‌کند، حدود ۳.۶مگا پیکسل است.

با هم همه چیز را راجع به تکنولوژی دوربین‌های مداربسته ای اچ دی بررسی کردیم. در صورتی که قصد خرید این سری از دوربین‌های با رزولوشن بالا را دارید، می‌توانید از راهنمایی کارشناسان یانوس در این زمینه بهره بگیرید. این مجموعه با توجه به تست محصولات، بهترین مجموعه‌ای که می‌توانید در بخش خرید آنلاین به آن اعتماد کنید.


برای اطلاع از بیشترین زمان نگهداری فیلم دوربین مدار بسته کلیک کنید.


 

admin-yanus
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *