هر آنچه باید درباره تفاوت دوربین های مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه بدانید

امروزه دیگر نمی توان منکر اهمیت وجود دوربین مداربسته دیجیتال برای امنیت ساختمان ها شد. اما آنچه که خرید این دوربین ها را برای اکثر مشتریان سخت می کند، این است که اطلاعاتی درباره دوربین مدار بسته تحت شبکه IP و دوربین های آنالوگ ندارند و به همین دلیل در هنگام خرید دچار چالش می شوند.
به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم که شما را با تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه آشنا کنیم تا بتوانید خرید دوربین مداربسته ساختمان خود را بدون نگرانی و با آگاهی کامل انتخاب نمایید.

 

دوربین مدار بسته آنالوگ چیست؟

دوربین های مدار بسته آنالوگ که جز قدیمی های این صنعت به حساب می آیند و در خانه ها، فروشگاه های خرده فروشی و مشاغل کوچک و متوسط به کار می روند، می توانند سیگنال های ویدیویی را به جای سیگنال های دیجیتال ۰ و ۱ به صورت امواج آنالوگ ارسال کنند. در واقع همه دوربین های مدار بسته قدیمی از همین روش برای ارسال داده های خود کمک می گرفتند. البته در حال حاضر بعضی از دوربین های مداربسته IP پورت خروجی آنالوگ دارند تا به کمک آن بتوان از تجهیزات نظارت تصویری قدیمی استفاده کرد. این نوع دوربین ها در دو مدل آنالوگ معمولی با رزولوشن ۱۰۸۰*۱۹۲۰ پیکسل و آنالوگ با کیفیت بالا (HD) عرضه می شوند. ضمناً نوع HD این دوربین ها فرمت های مختلفی دارد که محبوب ترین آن ها شامل HD-TVI، HD-CVI و AHD هستند.

لازم است بدانید که این دوربین های آنالوگ یا Analog CCTV، تصویر را به کمک دستگاه DVR که نوعی ضبط کننده دیجیتال است ضبط می کنند. به بیان دیگر این دستگاه با استفاده از سنسورهای تصویر CCD می تواند تصاویر را برای پردازش به فرم دیجیتالی دربیاورد و بعد آن ها را بر روی یک هارد ضبط کند، البته حتماً باید قبل از ارسال ویدیو آن ها را به حالت آنالوگ برگرداند. بنابراین دوربین Analog می تواند فیلم را همانند ضبط کننده های ویدیو و مانیتور دریافت کند.

دوربین مداربسته AHD

 

  • روش کار دوربین مدار بسته Analog CCTV

پس به طور کلی این دوربین ها با امواج آنالوگ کار می کنند و حتی کیفیت تصویر ضبط شده در آن ها به امواج آنالوگ بستگی دارد. به علاوه این دوربین ها در زمان ارسال فیلم ها به شکل بی سیم نیز از محدوده فرکانس امواج آنالوگ بهره می برند.

از آنجایی که همیشه امواج آنالوگ تحت تاثیر نویزها هستند، پس نوع کابل هایی که برای آن ها به کار می رود می تواند در سطح کیفیت تصویر خروجی دوربین تاثیر مستقیم داشته باشد. لازم به ذکر است که رزولوشن دوربین مداربسته آنالوگ با TVL یا همان تی وی لاین بیان می شود و هر چه رزولوشن دوربین بالاتر باشد، عدد TVL نیز بیشتر می شود.

دوربین مدار بسته Analog CCTV

 

کیفیت نهایی ویدیوها در دوربین آنالوگ توسط DVR یا کابل های کواکس مثل RG59 که تصاویر را ضبط می کنند، تعیین می شود.

برای بررسی قیمت ها و خرید دوربین مداربسته آنالوگ کافیست که از طریق لینک آن اقدام نمایید.

 

مزایا و معایب دوربین مداربسته آنالوگ

با وجود این که کیفیت تصویر دوربین های مدار بسته آنالوگ به نسبت همتای دیجیتالی خود کمتر است، اما چون به دانش شبکه ای خاصی نیاز ندارد، هنوز هم پر کاربرد است. از این رو در این قسمت به بررسی برخی از مزایا و معایب این دوربین خواهیم پرداخت.

مزایا

* قیمت به صرفه

از جمله مزایای این دوربین ها می توان به قیمت مناسب آن ها اشاره کرد. در واقع این دوربین های مدار بسته که در مدل های مختلفی طراحی و عرضه می شوند، به نسبت دوربین های دیجیتال قیمت مناسب تری دارند و به همین دلیل افراد بسیاری ترجیح می دهند که از آن ها استفاده کنند.

* نصب راحت

یکی دیگر از مزایای دوربین های Analog نصب راحت آن ها است. به عبارت دیگر سرور مرکزی این دوربین ها، دستگاه dvr است که راه اندازی آن در مقایسه با NVR بسیار آسان تر است. به علاوه نصب دوربین هایی که DVR دارند هم از نصب دوربین های دارای دستگاه NVR ساده تر است.

* عدم نیاز به پهنای باند بالا

نکته مثبت دیگر دوربین های آنالوگ این است که تصاویر را با نرخ پایین ایجاد می کنند و برای ارسال آن ها به پهنای باند بالایی نیاز ندارند. همچنین این ویژگی مثبت باعث کاهش هزینه ها هم می شود.

* کنترل از راه دور

دوربین های مدار بسته Analog CCTV می توان به امکان اتصال آن ها در مسافت های طولانی و کنترل از راه دور اشاره کرد.

* تنوع بالا

این دوربین ها بسیار متنوع هستند و از نوع مینی تا نوع مدار بسته چرخشی PTZ که اندازه ای بزرگ تر دارد در بازار عرضه می شوند و شما می توانید از میان مدل های متنوع این دوربین، آن را با توجه به نیاز خود خریداری کنید.

معایب

* کیفیت پایین تصاویر

با توجه به این که نرخ فریم دوربین های آنالوگ به نسبت دوربین مداربسته IP کمتر است، پس این دوربین ها برای سیستم هایی که حرکت زیادی دارند یا جزئیات تصاویر در آن ها بسیار مهم است، انتخاب چندان مناسبی نیستند، زیرا در این حالت تصاویر کمی تار به نظر می رسند.

* پوشش کم محیط

از آنجایی که دوربین Analog نمی تواند سطح وسیعی از محیط را تحت پوشش قرار دهد، پس شاید شما برای این که بتوانید محیط مورد نظرتان را به طور کامل زیر نظر بگیرید، مجبور شوید که از چند دوربین آنالوگ استفاده کنید. این در حالی است که شما به کمک دوربین مداربسته دیجیتال (IP) می توانید سطح وسیع تری از محیط را پوشش دهید.

* نیاز به کابل های بیشتر برای نصب

در نصب این نوع دوربین مدار بسته به جز کابل DVR به یک کابل برق هم نیاز است، ولی در دوربین هایIP CCTV فقط به کابل این دوربین برای نصب احتیاج دارید. همچنین توجه داشته باشید که در دوربین های آنالوگ، صدا و تصویر در یک کابل انتقال داده نمی شود.

* امنیت کم

چون این دوربین قابلیت رمزگذاری ندارد، بنابراین به راحتی هکرها می توانند به اطلاعات شما دست پیدا کنند و حتی سیگنال خروجی این دوربین مداربسته را با یک سیگنال خارجی دیگر جایگزین نمایند.

از جمله معایب دیگر این دوربین می توان به نویزپذیر بودن، طول عمر کم، هزینه های زیاد سیم کشی و افت کیفیت تصویر در گذر زمان اشاره کرد.

 

دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست؟

به دوربین های مدار بسته تحت شبکه یا IP CCTV، سیستم نظارت تصویری بر پایه پروتکل استاندارد شبکه هم گفته می شود. این دوربین ها که می توانند جایگزین مناسبی برای دوربین های Analog باشند، به جای استفاده از شبکه اختصاصی از شبکه IP محلی استفاده می کنند که امکان دسترسی به اینترنت را هم فراهم می کند. این دوربین های مداربسته از فرمت های رایج و استاندارد تصویر مثل Motion JPEG، MPEG یا H.264 برای انتقال تصویر دوربین بر بستر شبکه استفاده می نمایند.

دوربین مداربسته تحت شبکه IP

لازم است بدانید که این دوربین ها بر خلاف دوربین های مداربسته توربو اچ دی که اطلاعات را از طریق کابل منتقل می کنند، می توانند اطلاعات را به وسیله پروتکل شبکه انتقال دهند. در دوربین های IP CCTV نوعی کامپیوتر کوچک هستند که می توانند پردازش تصویر را در خود دستگاه انجام دهند.

پس نحوه عملکرد این دوربین ها به این شکل است که تصاویر را ضبط می کنند و فایل ها را برای انتقال از طریق پروتکل های استاندارد شبکه فشرده می سازند. به علاوه فیلم های آن ها در یک ضبط کننده ویدیو به نام NVR ضبط می شود. به عبارت دیگر دستگاه NVR تصاویر ویدیویی را به شکل دیجیتال ضبط می کند و بعد آن ها را به سیگنال های IP که می توانند از طریق شبکه های IT ارسال شوند، تبدیل می کند و این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که از هر جایی بتوانید به فیلم ضبط شده و زنده دوربین های خود دسترسی داشته باشید.

برای خرید دوربین مداربسته تحت شبکه که کیفیت آن به مراتب بالاتر از دوربین های آنالوگ است بر روی لینک آن بزنید.

 

مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه

به منظور آشنایی با مزایا و معایب دوربین های مداربسته IP که دریافت و ارسال اطلاعات در آن از طریق پروتکل های شبکه صورت می گیرد، در این قسمت با ما همراه باشید.

مزیت ها

* به کابل های کواکسیال نیاز ندارد

در دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP انتقال صدا و تصویر با کمک وای فای یا اینترنت انجام می شود و احتیاجی به کابل ندارد.

* این دوربین ها هوشمند هستند

دوربین مداربسته هوشمند IP توانایی فشرده سازی فیلم های ضبط شده و برنامه ریزی را دارد. در واقع از قابلیت برنامه ریزی این دوربین می توان برای تجزیه و تحلیل تصاویر موجود در محیط کمک گرفت. از دیگر قابلیت های این دوربین های هوشمند می توان به توانایی تشخیص دود یا حرکت، تشخیص و شمارش افراد، دنبال کردن رنگ های خاص، تشخیص کاهش یا ناپدید شدن چیزی و امکان هشدار به کاربر اشاره کرد.

* در تعداد دوربین ها محدودیتی وجود ندارد

هیچ محدودیتی برای افزودن دوربین های IP وجود ندارد و تا جایی که پهنای باند مورد استفاده دچار مشکل نشود، می توانید تعداد آن ها را افزاش دهید.

* امکان دسترسی به دوربین را فراهم می کند

کاربران با استفاده از دوربین های IP CCTV می توانند در هر مکان و هر زمان، ویدیوهای ضبط شده از راه دور را تماشا کنند.

* تصاویر ضبط شده کیفیت بالایی دارند

از آنجایی که دوربین های مدار بسته تحت شبکه می توانند تصاویر را از همان ابتدا به صورت دیجیتال ضبط کنند و نیازی به تبدیل از حالت آنالوگ به دیجیتال ندارند. به همین دلیل تصاویر این دوربین، هم کیفیت بالاتری دارند و هم با سرعت بیشتری منتقل می شوند.

* مدیریت ویدیوهای ضبط شده کار سختی نیست

از آنجایی که ویدیوها در این دوربین های مدار بسته به شکل دیجیتال ضبط می شوند، به راحتی می توان به بازپخش یا پلی بک آن ها دسترسی داشت و بر روی تصاویر بدون نگرانی از افت کیفیت آن ها زوم کرد.

* با سایر سیستم های موجود در تعامل است

دوربین های IP CCTV به علت استفاده از بستر شبکه می توانند با سایر سیستم های موجود در شبکه ارتباط برقرار کنند.

* امکان افزایش سیستم های موجود در شبکه وجود دارد

از آنجایی که این دوربین ها برای اضافه شدن فقط به کابل شبکه احتیاج دارند، پس با توجه به نیاز می توان در هر زمان شبکه را گسترش داد.

* منبع تغذیه دوربین های تحت شبکه

لازم است بدانید که انرژی الکتریکی مورد نیاز دوربین های مدار بسته دیجیتال (IP) با کمک کابل شبکه تامین می شود که این قابلیت را POE یا Power over Ethernet می نامند. پس انتقال برق بر روی کابل شبکه باعث می شود که نصب دوربین های تحت شبکه آسان باشد.

 

معایب

* قیمت بالا

از آنجایی که این دوربین های مداربسته توانایی ذخیره سازی و پردازش تصاویر در خود را دارند، پس قیمتشان به نسبت دوربین های آنالوگ بیشتر است.

* امنیت کم

چون دوربین های تحت شبکه اطلاعات را با استفاده از ارتباط بی سیم منتقل می کنند، پس هکرها به راحتی می توانند این اطلاعات را مورد حمله قرار دهند. البته اگر از رمزنگاری برای اطلاعات استفاده کنید، این مشکل برطرف می شود و امنیت دستگاه بیشتر می شود.

* نیاز به فضای ذخیره سازی زیاد

به دلیل این که اطلاعات این دوربین ها فشرده سازی نمی شوند و تصاویر آن ها کیفیت بالاتری دارند، پس به فضای ذخیره سازی بیشتری نیز احتیاج دارند.

همان طور که می دانید دزدگیرها نیز یکی از مهم ترین سیستم های امنیتی ساختمان ها هستند. بنابراین برای خرید یکی از بهترین برندهای آن یعنی دزدگیر فایروال بر روی لینک آن بزنید تا از ویژگی ها و قیمت های این دزدگیر مطلع شوید.

 

تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه در دستگاه ضبط تصویر

سیگنال ویدیویی ارسالی دوربین آنالوگ توسط یک مانیتور مثل تلویزیون دریافت می شود. این دوربین تصاویر ضبط شده را به شکل زنده و از طریق کابل کواکسیال به دستگاه ذخیره ساز DVR انتقال می دهد. جالب است بدانید که در نسل جدید دوربین های Analog این امکان فراهم شده که تصاویر منتقل شده را در حین ذخیره سازی به تصاویر دیجیتال HD تبدیل کند و در DVD یا هارد دیسک ذخیره کند. البته فراموش نکنید که ماهیت و کیفیت تغییر آنچنانی نمی کند.

دوربین مدار بسته IP داهوا

دوربین مدار بسته IP کار ارسال سیگنال ویدیویی به شبکه را توسط یک Econder انجام می دهد. یعنی در این نوع دوربین، تصاویر توسط دوربین دیجیتال ضبط شده و به شکل خودکار و توسط خود دوربین، Ecnode می شود. بنابراین اطلاعات پیش از ارسال پردازش می شوند و بعد به کمک Internet Protocol و به شکل دیجیتال در شبکه های کامپیوتری انتقال داده می شوند. در نهایت هم باید بدانید که اطلاعات به دو روش ذخیره می شوند و تصاویر علاوه بر محیط شبکه در مرورگرها نیز دیده خواهند شد. این دو روش شامل موارد زیر هستند:

۱- در روش اول، اطلاعات در دستگاه NVR ذخیره شده و این دستگاه با فشرده سازی تصاویر دریافتی، آن ها را بر روی هارد دیسک ذخیره می کند.

۲- اطلاعات به کمک نرم افزار و به وسیله سرور ذخیره می شوند. در واقع در این روش نرم افزار بر روی سرور نصب می شود و سپس عملیات ذخیره سازی بر روی آن انجام می شود.

دقت داشته باشید که در هر دو حالت ذخیره سازی به سوئیچ نیاز دارید. اما بهترین روشی که می توان برای ذخیره تصاویر، کنترل و مدیریت تصاویر در دوربین های IP به کار برد، همان NVR است.

 

چه تفاوتی مابین دو دستگاه NVR و DVR وجود دارد؟

برای این که بتوان تفاوت مابین دوربین آنالوگ و تحت شبکه را از نظر روش ذخیره سازی بهتر درک کرد، باید بدانیم که دو دستگاه DVR و NVR چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

دوربین های IP CCTV از طریق شبکه به دستگاه NVR وصل می شوند که عملکرد همه دوربین های شبکه را به صورت متمرکز و دقیق کنترل می کند. به علاوه این دستگاه در زمان ذخیره سازی تصاویر، RAIDها یا همان پشتیبان دیسک ها را مورد بررسی قرار می دهد تا از سالم بودن آن ها مطمئن شود.

نکته مهم دیگر این است که کیفیت تصویر ذخیره شده در NVR بهتر از DVR است؛ چرا که در این دستگاه برای هر دوربین قسمتی جداگانه در نظر گرفته می شود که توانایی مشاهده، ضبط، کنترل و مانیتورینگ دارد و کاربران به راحتی می توانند هر بخشی که بخواهند را به تنهایی حذف، ویرایش یا تغییر دهند.

سیستم های NVR

اما دوربین های مدار بسته Analog باید به شکل جداگانه به dvr وصل شوند و از این رو محدودیت اتصال دارند. ضمناً تصاویر در dvr به صورت یکجا و در محلی کوچک ذخیره می شوند که کاربر را محدود می کند و قابلیت کنترل و ایجاد تغییر از راه دور را نیز ندارد.

لازم است بدانید که امروزه نسل جدیدی از دستگاه های دی وی آر به نام DVR-HD که از دوربین مدار بسته آنالوگ HD پشتیبانی می کنند، به دلیل امکانات بهتر خود توانسته اند جایگزین DVR های قدیمی شوند.

برای خرید هارد دوربین مدار بسته با بهترین قیمت کافیست که بر روی لینک مربوطه بزنید.

 

تفاوت دوربین آنالوگ و تحت شبکه در نوع انتقال اطلاعات

دوربین مداربسته IP دارای قابلیت انتقال برق بر روی کابل شبکه یا همان POE است که در واقع امکان استفاده همزمان از برق و ارسال سیگنال بر روی یک کابل را برای دوربین فراهم می کند. به همین دلیل دیگر به منبع تغذیه جداگانه و کابل اضافه ای برای برق احتیاج ندارد.

همچنین به خاطر داشته باشید که اطلاعات در دوربین IP با کمک پروتکل های شبکه منتقل می شود ولی در دوربین آنالوگ چنین امکانی وجود ندارد. در ضمن دوربین های آنالوگ علاوه بر کابل کواکسیال به یک کابل برای تامین برق مورد نیاز دوربین نیز احتیاج دارند و قابلیت POE ندارند.

 

تفاوت دوربین آنالوگ و تحت شبکه در کیفیت تصویر

یکی دیگر از تفاوت های مهم دو دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه در کیفیت تصویر آن ها است که در دوربین مدار بسته تحت شبکه IP، ۶ تا ۲۰ برابر واضح تر از دوربین های Analog CCTV است.

همان طور که می دانید کیفیت تصویر در دوربین های آنالوگ با TV Line نمایش داده می شود و رزولوشن تصویر ضبط شده توسط آن ها کم و تنها ۰.۵ مگاپیکسل است. از این رو این نوع دوربین ها بزرگنمایی زیادی ندارند و اگر بر روی تصاویر آن ها زوم کنید، تار و بدون کیفیت می شوند. البته از سال ۲۰۱۳ نسل جدیدی از دوربین مدار بسته آنالوگ HD (AHD) در بازار عرضه می شود که حتی قادر هستند از کیفیت ۴K هم پشتیبانی کنند.

در مقابل دوربین های آنالوگ، دوربین های مداربسته تحت شبکه قرار دارند که چون ساختار دیجیتال دارند، رزولوشن تصویر آن ها تا ۲۴ مگاپیکسل هم می رسد و تصاویر از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این نوع دوربین مدار بسته دیجیتال فاقد نویز است و اگر کابل شبکه ایرادی داشته باشد، تصویر تا زمان رفع مشکل قطع می شود. اما چنانچه کابل کواکسیال دوربین Analog CCTV زخمی شود، تصویر با  نویز دریافت می شود.

از طرف دیگر دوربین های آنالوگ در فواصل زیاد دارای مقدار زیادی Grain هستند که باعث افت کیفیت تصویر می شود و همین عامل تشخیص چهره افراد و پلاک خودروها را سخت می کند. اما باید بدانید شرایط در دوربین های تحت شبکه فرق می کند و فاصله تاثیر زیادی در کیفیت تصاویر دوربین ندارد.

 

تفاوت دوربین آنالوگ و تحت شبکه در امنیت

در مورد تفاوت دو دوربین آنالوگ و تحت شبکه، میزان امنیت این دوربین ها هم باید مورد بررسی قرار بگیرد. در دوربین های آنالوگ چون مسیر انتقال کابلی است، پس امکان دزدیده شدن، شنود و قطع تصاویر هم وجود دارد و هر کسی با دسترسی به CCTV می تواند همه اطلاعات شما را ببیند، بنابراین این نوع دوربین های مدار بسته در برابر خطرات امنیتی آسیب پذیرتر هستند. اما در دوربین های IP، ضبط، انتقال و ذخیره سازی تصاویر به وسیله آدرس IP خاصی انجام می شود که قابلیت رمزگذاری دارد و رهگیری داده ها را سخت می کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که امنیت IP CCTV ها از Analog CCTV بیشتر است.

اگر به دنبال اطلاعات جامعی درباره دوربین های مدار بسته می گردید تا بتوانید بهترین مدل آن را برای ساختمان خود انتخاب کنید، مطالعه مقاله راهنمای خرید بهترین دوربین های مداربسته خانگی را از دست ندهید.

 

جمع بندی

از مقایسه ای که در این متن ما بین دو دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه انجام شد می توان نتیجه گرفت که دوربین های IP کیفیت و کارآیی بیشتری دارند.

اما با این وجود شما باید در هنگام خرید این دوربین ها به نوع نیاز خود و محلی که قرار است آن ها را نصب کنید، توجه کنید تا بتوانید از آن دوربین نهایت استفاده را ببرید و امنیت ساختمان را تامین نمایید. بدین منظور شما می توانید با خیالی آسوده دوربین مدار بسته مورد نیاز خود را از فروشگاه یانوس که تمام محصولات امنیتی و حفاظتی ساختمان را با گارانتی و خدمات پس از فروش عرضه می کند، خریداری نمایید و در صورت نیاز از خدمات مشاوره خرید محصول از این فروشگاه معتبر نیز بهره مند شوید.

 

پرسش و پاسخ های متداول

۱- دوربین مدار بسته آنالوگ بهتر است یا تحت شبکه؟

دوربین های IP کیفیت تصویر بالاتری دارند و می توان دوربین های بیشتری را در مقایسه با دوربین های آنالوگ به آن وصل کرد. به علاوه تصاویر در دوربین های تحت شبکه از طریق دستگاه NVR و در دوربین های آنالوگ از طریق DVR ضبط می شوند.

 

 

pouyannosrati
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *