قوانین نصب دوربین مداربسته که باید بدانید

قوانین نصب دوربین مداربسته

حالا که قصد دارید دوربین مداربسته نصب کنید، بهتر است قبل از هر اقدامی راجع به قوانین مرتبط با آن اطلاعات کافی داشته باشید تا با خیال راحت نسبت به نصب آن اقدام کنید. نصب دوربین مداربسته به جز در برخی شرایط، هیچ منع قانونی ندارد. چه بسا در شرایطی ممکن است با استقبال مراجع قانونی نیز روبرو شوید. در این مطلب از یانوس می‌خواهیم همه چیز را راجع به قوانین نصب دوربین مداربسته با هم بررسی کنیم تا این کار را با خیال راحت انجام دهید.

اگر برایتان سؤال است که آیا می‌توان دوربین مداربسته را در هر گذار و خیابان یا سر هر کوچه‌ای یا سر در هر مغازه یا خانه‌ای نصب کرد؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب مقررات نصب دوربین مداربسته را به شما بگوییم.

قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات

نصب دوربین در مشاعات بدون اجازه ساکنین غیرقانونی است. اگر قصد دارید دوربین مداربسته را در قسمت‌هایی از ساختمان، محل کار، خانه یا هرجایی نصب کنید که مشاع بوده و افراد و ساکنین دیگر در آنجا هستند، بایستی رضایت تمام افراد ساکن در ساختمان و همسایگان را به صورت کتبی داشته باشید. راه پله، پارکینگ، لابی ساختمان، حیاط و … همگی جزو قسمت‌های مشاع ساختمان محسوب می‌شوند. اصلی‌ترین قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان‌ها، رضایت ساکنین آپارتمان است که در صورت عدم رضایت حتی یکی از ساکنان این کار غیرقانونی است.

قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان

قانون نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی

اگر قصد دارید دوربین مداربسته را در اماکن عمومی و در محل رفت و آمد مردم نصب کنید، این کار به تنهایی منع قانونی ندارد. برای مثال اگر می‌خواهید در کوچه یا مکان‌های عمومی مانند فروشگاه یا مراکز اداری، خیابان و … دوربین مداربسته نصب کنید، قوانین نصب دوربین مدار بسته در کوچه و مکان‌های عمومی این اجازه را به شما می‌دهد.

با این وجود نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی همچون سفارتخانه یا پایگاه‌های نظامی و … که جزو اماکن حساس هستند، ممنوع استدر عوض، اگر بخواهید در مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد مانند مغازه یا فروشگاه‌تان دوربین نصب کنید، خیال‌تان راحت باشد، هیچ منع قانونی از این بابت وجود ندارد.

قوانین نصب دوربین مدار بسته در ادارات

نصب دوربین مداربسته در ادارات و سازمان‌های اداری به دلایل مختلفی از جمله نظارت بر کارمندان، جلوگیری از سرقت جابه‌جایی اموال و دارایی شرکت، جلوگیری از سرقت مدارک مختلف، جلوگیری از وقوع جرایم اداری و … صورت می‌گیرد. برخلاف قانون نصب دوربین مداربسته در آپارتمان که بایستی اجازه کتبی ساکنان آپارتمان را به همراه داشته باشد، در این مورد، صرفاً اطلاع‌رسانی به کارمندان و کارکنان کفایت می‌کند. در واقع برای حفظ اعتماد میان کارمندان و مدیران، همچنین حفظ حقوق و حریم کارمندان، مدیران بهتر است این اطلاع‌رسانی را انجام دهند.

 مدیر با اطلاع از محل نصب دوربین مداربسته، دلیل نصب آن، محوطه‌ای که دوربین پوشش می‌دهد، و چگونگی حفظ حریم کارمندان، از خدشه‌دار شدن اعتماد میان کارمندان و مدیران جلوگیری می‌کند.


مقاله حافظه دوربین مدار بسته را در یانوس بخوانید.


قوانین نصب دوربین مدار بسته در ادارات

قوانین بازبینی دوربین مداربسته

احتمالاً برایتان پیش آمده باشد یا جایی شنیده باشید، در محلی که سرقت یا جرمی اتفاق افتاده است، به واسطه دوربین نصب شده در آن محل، توانسته‌اند، سارق یا مجرم را پیدا کنند. در صورتی که فردی دچار خسارت شود، پس از شکایت و طی روال اداری به دستور قاضی، فرد خسارت دیده می‌تواند فیلم را بازبینی کند.

 مجازات نصب دوربین مدار بسته

طبق ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی، ” هر کسی به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا موارد دیگر، اسرار دیگری را بدون رضایت او، منتشر کند، به صورتی که موجب هتک حرمت یا ضرر شود، به ۹۱ روز تا ۲ سال حبس محکوم شده و یا جریمه نقدی از ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان و یا به هر دو مجازات محکوم می‌شود. “

البته این قانون در صورتی است که این اسناد به صورت غیرقانونی منتشر و در دسترس دیگران قرار بگیرد. اگر به هر دلیلی ناچار هستید در محیط‌های غیرمجاز، دوربین مداربسته نصب کنید، می‌توانید با تنظیم شکایتی به منظور حفظ امنیت، ضرورت نصب دوربین مداربسته را به مراجع قضایی اعلام کنید تا در نهایت موفق به اخذ مجوز شوید. در نظر داشته باشید در صورتی که بعد از نصب، به منظور مقاصد غیراخلاقی از تصاویر و فیلم‌های ضبط شده در دوربین مداربسته استفاده کنید، جریمه و مجازات می‌شوید. همچنین در صورتی که فرد از نصب دوربین به منظور استراق سمع یا جاسوسی استفاده کند، مجازات خواهد شد.


برای پیشگیری از سرقت منزل این مقاله از یانوس را بخوانید.


جمع‌بندی

در این مطلب همه چیز را راجع به قانون نصب دوربین مداربسته در ساختمان، اداره، مراکز عمومی و خصوصی، مشاعات و … برایتان گفتیم. به طور کلی، قوانینی برای نصب دوربین‌های مداربسته وجود دارد که در راستای حفظ حریم خصوصی افراد بنا شده است. در صورتی که قصد دارید در اماکن عمومی یا فروشگاه و ادارات دوربین مداربسته نصب کنید، برای این کار نیاز به اجازه از سایرین ندارید؛ اما در صورتی که قصد دارید دوربین را در محل مسکونی خود نصب کنید، بایستی به اطلاع همسایه‌ها برسانید.

در صورتی که قصد دارید برای حفظ امنیت اماکن خود، نسبت به نصب دوربین مداربسته اقدام کنید، می‌توانید برای دریافت راهنمایی و خرید دوربین مداربسته از سایت یانوس اقدام کنید.

admin-yanus
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *