زون بندی دزدگیر چیست و تعداد زون ها چه اهمیتی دارد ؟

زون بندی دزدگیر

در صورتی که قصد استفاده از دزدگیر را دارید یا با این سیستم امنیتی سر و کار دارید، احتمالاً تا به حال واژه زون به گوش‌تان خورده باشد. منظور از زون بندی دزدگیر چیست؟ در این مطلب با یانوس همراه باشید تا همه چیز را راجع به زون بندی دزدگیر برایتان بگوییم.

دزدگیرها وظیفه نظارت بر امنیت یک مکان را بر عهده دارند. زمانی که دزدگیر به صدا درمی‌آید، برای اینکه صاحب‌خانه متوجه شود که کدام سنسور دزدگیر، به صدا درآمده است، زون مخصوص به آن منطقه روشن می‌شود. بنابراین یکی از قسمت‌های مهم در دزدگیر، امکان زون‌بندی دزدگیر است.

 زون بندی دزدگیر چیست؟

از آن جایی که دزدگیر به تنهایی نمی‌تواند از تمام قسمت‌های مکان مراقبت کند، بنابراین مجهز به سنسورهایی است. این سنسورها توسط قسمتی به نام زون محافظت می‌شوند. در واقع در چنل مرکزی دزدگیر، زون‌ها قرار دارند که می‌توان آن را به سنسورهای مختلفی وصل کرد. برای مثال اگر قصد دارید دزدگیر را در خانه‌ای استفاده کنید که دزدی در آن زیاد است، باید از سنسورهای تشخیص حرکت و تحرک استفاده کنید. اگر می‌خواهید این دزدگیر، مکان موردنظر را از لحاظ آتش‌سوزی حفظ کند، بایستی از سنسورهای تشخیص دود و آتش‌سوزی استفاده کنید

شما می‌توانید این سنسورها را که به زون متصل می‌شود، برنامه‌ریزی کنید؛ در نتیجه امنیت محل مورد نظر به وسیله خود شما قابل انجام است. در صورت بروز هرگونه مورد مشکوکی در محیط، زون به شما اخطار می‌دهد به بیانی دیگر با زون بندی دزدگیر، مدیریت و کنترل سنسورهای دزدگیر به راحتی انجام می‌شود. با اتصال یک یا چند سنسور به زون، به محض تحریک هر سنسور، زون فعال می‌شود.

تعداد زون‌ها در دزدگیر

سیستم‌های دزدگیر قدیمی که دارای سنسورهای سیمی بودند، دارای کنترل پنلی با یک صفحه‌کلید و صفحه‌نمایش هستند. هر دزدگیر می‌تواند نهایتاً تا ۸ زون داشته باشد و هر زون تنها یک سنسور را می‌تواند کنترل کند. در نتیجه استفاده از این نوع دزدگیرها در انتخاب تعداد زون شما را محدود می‌کند. البته در برخی از دزدگیرها نیز امکان افزایش زون‌ها به ۱۶ تا ۲۴ زون وجود دارد. برخی از سیستم‌های دزدگیر نیز این امکان را به شما می‌دهند که می‌خواهید در هر زون چند حسگر داشته باشید. در دزدگیر اماکن بی‌سیم شما می‌توانید تعداد زون‌های بیشتری را اضافه کنید

منطقه زون بندی به نوع و محل مورد نظر بستگی دارد. برای مثال در صورتی که بخواهید پنجره‌های طبقات بالا را باز بگذارید، می‌توانید دزدگیر را طوری برنامه‌ریزی کنید که در هر زون دزدگیر، کار مشخصی انجام شود.

وقتی یک سنسور تحریک می‌شود، شماره زون در صفحه کنترل دزدگیر به نمایش درمی‌آید. این زون‌ها معمولاً با اعداد نام‌گذاری شدند. در نتیجه برای به خاطر سپردن شماره زون هر منطقه می‌توانید یک لیستی از شماره زون مناطق داشته باشید که هر زمان زون هر منطقه فعال شد، بدانید این شماره برای کدام منطقه است.


برای آشنایی با انواع دزدگیر gmk در یانوس کلیک کنید.


زمانی که از سنسورهای متنوع و زون‌های متفاوت استفاده می‌کنید، بهتر است برنامه‌ریزی دزدگیر را طوری انجام دهید که صدای آژیر هر سنسور متفاوت باشد. به این ترتیب تشخیص منطقه مورد نظر و سنسور آن راحت‌تر است.

طراحی نصب سنسورها یکی از مراحل اصلی راه‌اندازی دزدگیر است. اینکه بدانید سیستم هشدار دزدگیر چگونه کار می‌کند، در طراحی دقیق سنسورها به شما کمک می‌کند. برای مثال زمانی که قصد دارید تنظیمات سیستم دزدگیر را انجام دهید، نیاز دارید که بدانید کدام سنسورها باید در یک گروه قرار بگیرد و هر گروه سنسور در کدام زون دسته‌بندی شود درنتیجه باتوجه به اینکه قصد دارید چطور حسگرها را مدیریت کرده و در زون‌های فعال یا غیرفعال قرار دهید، می‌توان بر اساس سنسور یا مکان آن‌ها را دسته‌بندی کرد.

زون بندی دزدگیر اماکن

 مزایای داشتن زون بیشتر در دزدگیر

در سیستم دزدگیر اماکن، امکانی وجود دارد که شما می‌توانید هر سنسور را به زون مشخصی اختصاص دهید. همچنین می‌توانید تعیین کنید که هر سنسور تا چه زمانی فعال یا غیرفعال باشد. شما می‌توانید سنسورهای مختلفی را به زون متصل کنید، در این دسته‌بندی می‌توانید محوطه‌ای تحت نظر چند سنسور را کنترل کنید. به این ترتیب، در صورتی که سنسور حرکتی یا سنسور شناسایی دود فعال شود، زون مربوط به آن منطقه فعال می‌شود.

با داشتن تعداد زون بیشتر می‌توانید سنسورهای بیشتری از دزدگیر را فعال کنید و مناطق بیشتری را تحت‌نظر داشته باشید؛ بنابراین هرچه زون بیشتری انتخاب کنید، میزان کنترل شما بر قسمت‌های مختلف مکانی که مجهز به دزدگیر است، بیشتر می‌شود. البته در نظر داشته باشید در صورتی که بیش از یک سنسور برای زنگ هشدار داشته باشید، آلارم‌های کاذب ممکن است برایتان دردسرساز شود.

جمع‌بندی

با هم تعداد زون مورد نیاز هر دزدگیر را بررسی کردیم و فهمیدیم منظور از زون دزدگیر چیست. در صورتی که قصد نصب دزدگیر را دارید در این مورد حتماً از تخصص افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید که آلارم‌های خطا و خرابی سنسور دزدگیر دردسر دیگری برایتان به وجود نیاورد.

مقاله مرتبط : علت آلارم اشتباه دزدگیر اماکن

admin-yanus
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *