همه چیز در مورد حافظه دوربین مدار بسته و اهمیت و کاربرد آن

حافظه دوربین مداربسته

یکی از سؤالاتی که ممکن است در زمان خرید یا حین استفاده از دوربین مداربسته به ذهن کاربران برسد، مدت زمان حافظه دوربین مداربسته است. در این مطلب از یانوس همراه ما باشید تا با هم نحوه محاسبه میزان حافظه داخلی دوربین مداربسته و عوامل مؤثر بر آن را برایتان بگوییم.

 حافظه دوربین مداربسته چند روز است؟

محاسبه بیشترین زمان نگهداری فیلم دوربین مدار بسته کار ساده‌ای نیست. میزان نگهداری فیلم دوربین مداربسته بستگی به فضای ضبط شده و عوامل دیگر دارد. باید گفت، به طور معمول دوربین‌های مداربسته از چند روز تا چند ماه، اطلاعات را در خود نگه می‌دارند در صورتی که فیلم مستقیماً در هارددیسک دوربین ضبط شود، هر فیلم جدیدی را در خود ذخیره می‌کند. یعنی اگر دوربین شما تنها حافظه ذخیره دو هفته را داشته باشد، شما هر لحظه و هر زمانی که قصد بازبینی داشته باشید، تنها دو هفته آخر فیلم را مشاهده می‌کنید.

در صورتی که قصد حذف دستی فیلم‌های قدیمی را دارید می‌توانید با تنظیماتی که در رابط وب NVR انجام می‌دهید، نسبت به حذف فیلم‌های قدیمی اقدام کنید. به طور کلی، هیچ زمان مشخصی در نگهداری حافظه دوربین‌های مدار بسته وجود ندارد؛ اما به طور معمول این میزان حافظه بیشتر از ۲ الی ۳ ماه نیست.

 ظرفیت حافظه دوربین مدار بسته

یکی از مهم‌ترین عواملی که در مدت زمان نگهداری فیلم دوربین‌های مداربسته اهمیت دارد، میزان ظرفیت هارددیسک و تعداد آن است. معمولاً دستگاه‌های ضبط DVR یا NVR، حافظه داخلی ندارند. در نتیجه زمانی که این مدل را خریداری می‌کنید، بایستی به صورت جداگانه برای هارددیسک آن اقدام کنید. در اینجا می‌توانید از هارددیسک با ظرفیت بالا استفاده کنید که سیستم مداربسته گنجایش ضبط تصاویر بیشتری را داشته باشد.

معمولاً دوربین‌های مداربسته با حافظه داخلی، حجم محدودی حافظه دارند. با این وجود در صورتی که می‌خواهید تصاویر زیادی در حافظه دوربین مداربسته شما ضبط شود، ناچار به نصب هارددیسک خواهید بود.

در محاسبه میزان ظرفیت حافظه دوربین مداربسته عوامل زیادی تأثیرگذار است. از جمله این موارد می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد:

  • هارد سیستم مداربسته
  • تعداد دوربین مداربسته
  • رزولوشن تصاویر دوربین
  • حالات ضبط دستگاه DVR/NVR
  • میزان فریم ریت

حافظه داخلی دوربین مدار بسته

محاسبه مدت زمان ضبط دوربین مداربسته

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، از دو طریق حافظه داخلی دوربین مدار بسته و هارد دیسک، می‌توان حافظه دوربین را بررسی کرد. اما به صورت کلی می‌توانید از طریق فرمول زیر فضای ذخیره‌سازی دوربین را به دست آورید.

تعداد روزهای فیلمبرداری*تعداد کل دوربین های مدار بسته*۲۴*۸/۳۶۰۰*میزان انتقال داده دوربین (Kbps)= فضای ذخیره سازی (GB)

در این فرمول، فضای ذخیره‌سازی بر مبنای گیگابایت سنجیده می‌شود. پهنای باند دوربین یا همان میزان انتقال داده دوربین نیز به صورت کیلوبیت ریت محاسبه می‌شود. برای تبدیل بیت به بایت هم، ضریب ۸ قرار داده شده است. عدد ۲۴ در اینجا برای تبدیل از ساعت به روز است که در نهایت در تعداد کل دوربین‌ها و تعداد روزهای فیلمبرداری ضرب می‌شود.

برای مثال اگر ۱۰ عدد دوربین مداربسته داشته باشید که پهنای باند آن‌ها  Kbps ۲۰۴۸ باشد و قصد دارید ۳۰ روز فیلمبرداری داشته باشید، فضای ذخیره‌سازی موردنیاز شما برابر است با ۶.۳۵ ترابایت.

برای محاسبه مدت زمان ضبط دوربین مداربسته، می‌توانید از نرم‌افزار محاسبه مدت زمان ضبط دوربین استفاده کنید یا با مراجعه به سایت کمپانی مورد نظر، بخش محاسبه مدت زمان ضبط و نگهداری فیلم و تصاویر را در دوربین مداربسته بررسی کنید.

حافظه دوربین مدار بسته در کدام قسمت قرار دارد؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، در صورتی که از سیستم‌های مداربسته‌ای استفاده می‌کنید که جزو دستگاه‌های NVR و DVR است، در نظر داشته باشید که در این سیستم‌ها حافظه داخلی وجود ندارد؛ در نتیجه بایستی هارددیسک جداگانه برای ذخیره‌سازی تهیه کنید. انتخاب هارددیسک نیز بستگی به نوع دستگاه و نیاز شما دارد. به طور کلی حافظه دوربین مداربسته بر روی هارد و همچنین داخل دستگاه نیز نصب می‌شود. در صورتی هم که از دوبین‌های مداربسته حافظه‌دار استفاده کنید، ذخیره‌سازی اطلاعات توسط هارد دیسک‌های درون دستگاه NVR و DVR انجام می‌شود.

اهمیت و کاربرد حافظه دوربین مداربسته

به طور کلی بسته به کاربرد و پروژه‌ای که در آن قصد استفاده از دوربین مداربسته را دارید، میزان حافظه موردنیاز دوربین نیز در آن متفاوت است. معمولاً در اماکن حساس، مانند مراکز بیمارستانی، نظامی، مخازن سوخت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بانک‌ها، نیروگاه‌ها و هرجایی که نیاز به امنیت بیشتر است، اطلاعات، علاوه بر اینکه بر روی هارد دستگاه یا حافظه دوربین مداربسته ذخیره می‌شود، از طریق سرور عملیات ذخیره‌سازی یا CMS نیز ذخیره‌سازی مجددی انجام می‌شود.

مقاله مرتبط : قوانین نصب دوربین مداربسته

جمع‌بندی

با هم میزان حافظه دوربین مداربسته و عوامل مؤثر بر آن را بررسی کردیم. بسته به نوع محلی که قصد استفاده از دوربین را دارید، میزان حافظه نیز متفاوت است. برای بررسی مدت زمان ضبط دوربین نیز می‌توانید از طریق نرم‌افزار محاسبه مدت زمان یا سایت کمپانی سازنده دوربین استفاده کنید.

admin-yanus
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *