آشنایی با چشمی دزدگیر اماکن و نحوه کار آن

چشمی دزدگیر چیست؟

چشمی دزدگیر چگونه کار می‌کند؟ شاید این سوال بارها برای شما نیز پیش آمده است که یک چشمی چگونه حضور افراد را تشخیص می‌دهد؟

اگر علاقه‌مند به فیلم‌های ژانر پلیسی باشید، حتماً مشاهده کرده‌اید که سارقین چگونه با سینه‌خیز یا پاورچین رفتن از بین شعاع‌های تابیده‌شده عبور می‌کنند؛ اما همیشه گفته‌اند که فیلم‌ها بیانگر واقعیت نیستند. حقیقت آن است که عملکرد چشمی دزدگیر امروزه تنها به این شکل ساده  نیست که اشعه تابیده شود و افراد با عبور از اشعه راه فرار برای خود پیدا کنند، بلکه امروزه انواع چشمی دزدگیر تولید می‌شود که همه از ضریب ایمنی بالایی برخوردار هستند و هرکدام به شیوه‌ای خاص عمل می‌کنند.

یانوس در این محتوا قصد دارد جهت اطمینان خریداران دزدگیر اماکن،  نشان دهد چشمی دزدگیر اماکن چگونه کار می‌کند و چه درصد بالایی از ضریب ایمنی دارد.

چشمی دزدگیر چست؟

همان‌طور که اشاره شد هدف از نوشتن این محتوا بیان این مطلب است که چشمی دزدگیر چگونه کار می‌کند؟ اما قبل از آن بهتر است به یک تعریف مشترک از چشمی دزدگیر برسیم و بدانیم که چشمی دزدگیر چیست؟

دزدگیر اماکن از چند جزء اصلی تشکیل شده است که چشمی از مهم‌ترین اجزاء این دستگاه است. چشمی که به آن سنسور نیز گفته می‌شود، بخش تشخیص‌‌دهنده دزدگیر است. وظیفه حسگر تشخیص حرکات یا جنبش‌هایی است که ازنظر چشمی غیرقابل‌قبول بوده و با ارسال یک سیگنال هشدار برای پنل مرکزی اعلام خطا می‌کند.

حسگر که به آن RIP‌ نیز گفته می‌شود هر نوع دریافت سیگنال را یک فرمان خطا تلقی می‌کند. این فرمان می‌تواند توسط  یک قطع سیگنال  یا تشخیص یک حرارت غیرقابل‌قبول  شکل بگیرد. چشمی دزدگیر نیز یک سنسور است و در ساختمان دزدگیر اماکن نقش تشخیص‌دهنده را بر عهده دارد.

چشمی دزدگیر چگونه کار می‌کند؟

حال که دانستیم چشمی دزدگیر چیست؟ نوبت آن است که بدانیم چشمی دزدگیر چگونه کار می‌کند؟ برای دانستن این امر بهتر است ابتدا ساختمان چشمی‌ها را بشناسیم و بدانیم از چه اجزایی تشکیل شده است.

ساختمان سنسور چشمی بسیار ساده است، یک قاب که روی آن عدسی نصب شده است و داخل قاب یک برد الکتریکی قرار دارد. برد الکتریکی وظیفه دارد انعکاس نور تابیده‌شده در عدسی را تحلیل و بعد از دریافت سیگنال‌های خطا، توسط خازن، یک پالس هشدار برای پنل مرکزی ارسال کند. کلیت کارکرد چشمی دزدگیر به این شکل است اما انواع سنسور موجب می‌شود کمی انتقال اطلاعات متفاوت بوده و کارکرد چشمی متفاوت باشد. پس بهتر است بدانیم انواع چشمی دزدگیر چگونه کار می‌کند.

چشمی دزدگیر مادون قرمز

برای اینکه بدانیم چشمی دزدگیر چگونه کار می‌کند، ابتدا به سراغ متداول‌ترین چشمی یعنی چشمی دزدگیر مادون‌قرمز می‌رویم. به این چشمی PIR گفته می‌شود. اصولاً انسان و موجودات زنده دارای دمای حرارتی بالای صفر هستند. انسان این دما را به شکل اشعه فروسرخ منتشر می‌کند. در فیزیک به اشعه فروسرخ، تابش گرمایی گفته می‌شود. تابش گرمایی با چشم دیده نمی‌شود اما چشمی دزدگیر می‌تواند این اشعه را به شکل سیگنال دریافت کند. حسگرهای PIR این‌گونه طراحی شده‌اند که اشعه فروسرخ تابیده شده را تشخیص می‌دهند. این چشمی‌ها ارزان بوده و در محیط‌های کوچک کارایی دارند.

چشمی اولتراسوند یا فراصوت

گاهی در پاسخ به اینکه چشمی دزدگیر چگونه کار می‌کند، به‌اشتباه فکر می‌کنیم تنها باید افراد از مقابل حسگر عبور کنند تا چشمی آن‌ها را تشخیص دهد؛ اما نسل جدید چشمی‌ها این‌گونه طراحی شده است که با کوچک‌ترین صدا یا صوت تحریک شده و اعلام هشدار می‌کند. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، این مطلب است که چشمی اولتراسوند، یک گیرنده صوت نیست، بلکه بر اساس تشخیص فاصله کار خود را انجام می‌دهد. این چشمی با ارسال سیگنال و تشخیص فاصله یک معیار برای خود تعیین می‌کند. زمانی که سارق تلاش می‌کند درب را باز کند، درواقع فاصله در و چشمی را تغییر می‌دهد. سنسور فراصوت با تشخیص تغییر این فاصله اعلام هشدار به پنل مرکزی کرده و پنل آلارم هشدار را تغییر می‌دهد. از این چشمی در سونوگرافی نیز استفاده می‌شود.

نحوه کار چشمی دزدگیر

چشمی ماکرویو

تا اینجا تقریباً متوجه شده‌ایم که چشمی دزدگیر چگونه کار می‌کند؟ هرگونه تغییر در سیگنال سنسور چشمی دزدگیر موجب تحریک و اعلام هشدار به پنل مرکزی می‌شود. نوع دیگری از سنسور، ماکروویو است. این سنسور یک حسگر حرکت است. عملکرد چشمی ماکروویو این‌گونه است که سنسور امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا در محوطه ارسال می‌کند. زمانی که این سیگنال‌ها با اجسام برخورد می‌کند، بازتاب شده و به منبع اولیه برگشت می‌خورد. سنسور امواج بازتابیده و ارسال‌شده را در هم ضرب کرده و یک خروجی با سیگنال پایین تولید می‌کند.

زمانی که یک جسم متحرک از مقابل سنسور عبور کند، چشمی بر اساس نوع تابش و بازتابش سیگنال، سرعت جسم را حدس می‌زند. کمترین سرعت برای سنسور علامت هشدار تلقی شده و به پنل مرکزی اعلام‌خطر ارسال می‌کند. پنل نیز به آژیر و دیگر اجزاء دزدگیر اماکن اعلام خطر کرده و آژیر به صدا درمی‌آید. از چشمی ماکروویو برای مکان‌های بزرگ استفاده می‌شود.

چشمی وزنی دزدگیر اماکن

یکی از پرسش‌هایی که بارها تکرار می‌شود آن است که چشمی دزدگیر وقتی حیوان خانگی از مقابل آن عبور کرده است چگونه کار می‌کند. درواقع، عبور حیوانات خانگی باعث هشدار و آلارم‌های زیاد می‌شود.

در پاسخ به این عزیزان باید گفت، اگر حیوان خانگی در منزل نگه‌داری می‌کنید، حتما از چشمی وزنی استفاده کنید. این چشمی دارای دو سنسور است. سنسور اول یک سنسور مادون‌قرمز است و اشعه تابیده‌شده را اندازه‌گیری می‌کند. اگر دمای بدنی بالاتر از حد استاندارد است، حسگر دوم عمل خواهد کرد. حسگر دوم یک سنسور وزنی است و حجم و وزن اجسام متحرک را اندازه‌گیری می‌کند. به‌طورمعمول حسگرهای وزنی، ۱۵ تا ۴۵ کیلوگرم را برای وزن یک حیوان درنطر گرفته و محدوده بالای آن را به‌عنوان سارق تشخیص می‌دهند.

چشمی بیم خطی

در ابتدای مقاله چشمی دزدگیر چگونه کار می‌کند، به یک نوع چشمی اشاره شد که در فیلم‌ها نمایش داده می‌شود. این چشمی‌ها در بازار  با نام سنسور بیم خطی شناخته می‌شوند. این سنسور با ارسال اشعه مادون قرمز به دیوار یا پنجره روبروی خود یک حفاظ نامرئی ایجاد می‌کند. هرگاه این اشعه‌های تابیده‌شده به‌وسیله یک مانع قطع شود، حسگر خطا تشخیص می‌دهد و اعلام فرمان به پنل مرکزی می‌کند.

قرارگیری این سنسورها بهتر است در تعداد بالا باشد، زیرا اگر حیوان خانگی فرکانس‌ها را قطع کرد نهایت یک یا دو سیگنال قطع شود. عبور انسان از مقابل چشمی بیم خطی موجب قطع شدن سه یا چهار سیگنال می‌شود که همین امر باعث خطای ارسال سیگنال می‌شود.

کلام پایانی

اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم چشمی دزدگیر چگونه کار می‌کند؟ باید عنوان کنیم هرگاه سیگنال ارسالی و دریافتی از سمت چشمی به هر دلیلی قطع شود، به‌گونه‌ای که چشمی این قطع ارتباط را یک خطا تشخیص دهد، چشمی فعال‌شده و سیگنال هشدار ارسال میکند.

امروزه چشمی‌ها به دلیل نوع تکنولوژی پیشرفته و کارایی بالا مورداطمینان متخصصین است. ضریب ایمنی این سنسورها بالاتر از ۹۰ درصد است اما دو نکته را باید مدنظر داشت؛ اول خرید چشمی از مراکز معتبر است و دوم نصب صحیح چشمی‌هاست. اگر این دو نکته رعایت شود، ضریب ایمنی چشمی بالا خواهد بود.

در زمینه (خرید و نصب چشمی) نیاز به مشاوره داشتید، کارشناسان ما در یانوس آماده ارائه مشاوره‌های فنی هستند.

admin-yanus
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *