همه چیز در مورد نویز در دوربین مدار بسته

نویز در دوربین مداربسته

نویز واژه‌ای انگلیسی است که معنای آلودگی صوتی از آن نیز اطلاق می‌شود. با ایجاد تصاویر و امکان ارسال آن به نقاط دورتر با استفاده از آنتن، نویز به مشکلات سیگنال هم گفته شد. اصولاً نویز یک اشکال ناخواسته است که موجب خرابی و کیفیت صدا و تصویر می‌شود. امروزه سازندگان وسایل الکتریکی به‌خصوص تجهیزات صدا و تصویر تلاش می‌کنند وسایلی تولید کنند که کمترین مشکل نویز را پیدا کند.

یکی از وسایل مهم که نباید نویز درون آن مشاهده شود، دوربین‌های مداربسته است. ازآنجاکه دوربین‌های مداربسته تصاویر را زنده یا ضبط شده ارسال می‌کنند، مهم است که تصویر ارسالی یا ضبط شده فاقد نویز باشد.

در این مقاله به نویز در دوربین مداربسته، انواع، دلایل نویز و نحوه رفع آن را برای شما بازگو می‌کنیم.

نویز در دوربین مداربسته چیست؟ 

به هر نوع اختلال در تصاویر ضبط شده یا ارسالی دوربین مداربسته نویز گفته می‌شود. نویز در دوربین مداربسته اشکالاتی است که در صدا یا تصویر به وجود می‌آید.

 هر دوربین مداربسته دارای یک کیفیت ضبط و پخش تصاویر است که کاهش این کیفیت به معنای نویز در دوربین مداربسته است؛ برای همین نمی‌توان استاندارد مشخصی برای همه دوربین‌ها برای نویز تعریف کرد. مثلاً در یک دوربین در حالت عادی نیز تصاویر کیفیت لازم را ندارد اما در دوربین مداربسته دیگر اگر تصویر ضبط‌شده دارای کوچک‌ترین برفک باشد، نویز تلقی خواهد شد.

پس اولین رابطه تأثیرگذار در نویز دوربین مداربسته کیفیت دوربین است که باید توسط کارشناس یا متخصص بررسی شود.

انواع نویز در دوربین مداربسته

زمانی که محققان مشکل نویز دوربین مداربسته را بررسی می‌کردند، متوجه شدند نویزها با یکدیگر تفاوت دارند و نویزها مشابه یکدیگر نیستند؛ برای همین نویزها را به انواع مختلف تقسیم‌بندی کردند. انواع نویز دوربین مداربسته عبارت است از:

نویز الکترومغناطیسی: امواج الکترومغناطیس همواره در فضا وجود دارد و این امواج می‌تواند نویز در دوربین مداربسته را ایجاد کند. مثلاً تلفن همراه یکی از دستگاه‌هایی است که بر روی دوربین مداربسته ایجاد نویز می‌کند. نویز الکترومغناطیسی هم بر روی تصویر و هم بر روی صدا اختلال ایجاد می‌کند. صدا به‌واسطه نویز الکترومغناطیسی مفهوم نخواهد بود و نویز باعث ایجاد خطوط افقی یا عمودی در تصویر می‌شود.

نویز الکترونیکی: یکی از تعاریف نویز در علم الکترونیک اضافه‌شدن سیگنال‌های نامطلوب به سیگنال اصلی است که موجب خارج‌شدن تصویر از شکل اصلی خود می‌شود. نویز الکترونیکی نیز همین‌گونه است در واقع زمانی که نور تابیده شده به سمت دوربین کم یا زیاد شود، سیگنال تصویر تقویت شده که باعث کاهش کیفیت در تصویر می‌شود. نحوه تشخیص نویز الکترونیکی در دوربین مداربسته به‌واسطه نوع تصویر است. نویزهای الکترونیکی با نقاط ریز رنگی که در تصویر مشاهده می‌شود؛ قابل تشخیص است.

علت نویز در دوربین مداربسته

دلایل نویز دوربین مداربسته

حال که با تعریف و انواع نویز در دوربین مداربسته آشنا شدیم، وقت آن است که با دلایل نویز دوربین مداربسته نیز آشنا شویم. در واقع چه عواملی موجب ایجاد نویز CCTV می‌شود؟ محققان دلایل زیادی را برای ایجاد نویز عنوان می‌کنند؛ اما به عقیده کارشناسان یاسون این عوامل مهم‌ترین دلایل نویز دوربین مداربسته هستند.

  1. منبع تغذیه در دوربین مداربسته نامناسب است.
  2. کابل اتصال از دوربین مداربسته به سیستم ضبط تصاویر از استانداردهای لازم بهره نبرده است.
  3. دوربین مداربسته کیفیت لازم برای دفع نویز را نداشته و یک سیگنال روی آن تأثیر منفی می‌گذارد.
  4. مبدل‌های پخش و ضبط تصاویر دارای کیفت لازم نیست و نویز ایجاد می‌کنند.
  5. محل نصب یکی از فاکتورهایی است که از ایجاد نویز در دوربین مداربسته جلوگیری می‌کند، اگر محل نصب مکان درستی انتخاب نشود، نویز دوربین مداربسته حتمی است.
  6. اتصالات ضعیف در دوربین مداربسته یکی دیگر از عواملی است که ایجاد نویز می‌کند.
  7. بالارفتن دما در دوربین نویز ایجاد می‌کند.
  8. کمبود یا شدت نور یکی از عواملی است که نویز الکترونیکی دوربین مداربسته را شکل می‌دهد.

حال که مشخص شد چه عواملی باعث ایجاد نویز در دوربین مداربسته می‌شود، باید روش‌های حذف نویز دوربین مداربسته نیز شناخته شود.

رفع نویز در دوربین مداربسته

نحوه رفع نویز دوربین مداربسته

سوال شما هم این است که چگونه نویز دوربین را از بین ببریم؟ حذف نویز در دوربین مداربسته یکی از عواملی است که موجب می‌شود رضایت مشتری از خرید و انتخاب دوربین مداربسته همیشگی باشد؛ لذا تمام شرکت‌ها راه‌حل‌هایی برای حذف نویز دارند که در مرحله نصب، استفاده و در صورت خرابی آن راه‌حل‌ها را به مشتری آموزش می‌دهند. این راهکارها عبارت است از:

استفاده از منبع تغذیه مناسب: آداپتور منبع تغذیه در دوربین مداربسته است. کار آداپتور جریان آمپر به درون دوربین مداربسته است.

اصولاً دوربین‌های مداربسته نیازمند جریان ۱۲ ولت هستند و گروهی نیز از جریان ۲۴ ولت استفاده می‌کنند. زمانی که جریان درون دوربین مداربسته دچار نوسان شود، نویز در دوربین ایجاد خواهد شد.

آداپتورهای بی‌کیفیت که آمپراژ آنها کمتر از حدی است که روی آن نوشته شده است ایجاد نویز می‌کنند. یکی از دلایل نویز الکترومغناطیسی جریان خروجی بالاتر از حد استاندارد در آداپتور است.

متخصصان استفاده از دستگاه پتانسیومتر یا آداپتورهایی که مجهز به پتانسیومتر هستند را یکی از راهکارهای رفع نویز می‌دانند. پتانسیومتر، امکان تغییر ولتاژ در دوربین مداربسته را به شما می‌دهد.

روش دوم اندازه‌گیری ولتاژ ورودی به دوربین مداربسته است. اگر ولتاژ ورودی با ولتاژ استاندارد دوربین مداربسته متفاوت بود، باید ولتاژ را تغییر داد. ولتاژ استاندارد دوربین مداربسته معمولاً درون کاتالوگ شرکت سازنده دوربین نوشته شده است.

کابل استاندارد: یکی از بدیهی‌ترین دلایل ایجاد نویز در دوربین مداربسته استفاده از کابل نامناسب است. کابل در سه صورت می‌تواند باعث ایجاد نویز شود. یکی کابل‌کشی نامناسب و دیگری استفاده از کابل نامناسب است. کابل‌های کواکسیال بی‌کیفیت که دارای شیلد نیست یا از مغذی خوبی استفاده نمی‌کند، باعث تداخل امواج الکترومغناطیسی شده و ایجاد نویز می‌کند. به‌طورکلی دوربین مداربسته تحت شبکه از کابل UTP , SFTP , FTP و انواع CAT۵ , CAT۶ , CAT۷ و دوربین‌های مداربسته AHD، HDcv۱ و AHD، همچنین دوربین آنالوگ از کابل کواکسیال RG۵۹ و RG۵۸ استفاده می‌کنند.

عامل دیگری که نویز ایجاد می‌کند؛ طول مسیر کابل‌کشی است. بسته به نوع دوربین مداربسته طول کابل‌کشی نیز متفاوت است. دوربین مدار بسته AHD استاندارد طول کابل‌کشی تا ۲۰۰ متر است و برای دوربین‌های HDcv۱ و HDtv۱ حداکثر طول کابل‌کشی ۵۰۰ متر است. دوربین‌های تحت شبکه نیز تا ۹۰ متر می‌تواند کابل‌کشی برای آن انجام شود. اگر متراژ کابل‌کشی بالاتر از این مقدار است، بدانید و آگاه باشید که دوربین شما دچار نویز می‌شود.

سومین عامل نیز مسیر کابل‌کشی است که اگر کابل از کنار تیرهای برق، استابلایزرها، موتورهای الکتریکی، نور فلورسنت و تجهیزات الکتریکی عبور کند، ما شاهد نویز در دوربین مداربسته خواهیم بود.

کیفیت دوربین مداربسته: خرید یک دوربین مداربسته باکیفیت نیز می‌تواند از ایجاد نویز جلوگیری کند. دوربین‌هایی که از کیفیت فنی لازم برخوردار نیستند، این استعداد را دارند که خود عامل ایجاد نویز شوند. خرید دوربین مداربسته باکیفیت نیاز به تحقیق دارد، برای این کار می‌توانید از مشاوره کارشناسان ما در … استفاده کنید.

استفاده از مبدل باکیفیت: مبدل ابزاری است که با آن تصاویر دوربین مداربسته به مانیتور وصل و گاهی از آنالوگ به دیجیتال تبدیل می‌شود. اگر این تجهیزات دارای کیفیت لازم نیستند، نویز ایجاد می‌شود. برای رفع عیب بهتر است از کابل‌ها، فیش‌ها و سوکت‌های استاندارد استفاده کنید. بسته به نوع کابل، انتخاب بالون نیز برای دوربین متفاوت است. استفاده از چیپ‌های مناسب برای جلوگیری از نویز در هنگام تبدیل تصویر آنالوگ به دیجیتال، یکی دیگر از مواردی است که باید رعایت شود. چیپ‌های تصویری با ایجاد فیلتر رنگی روی تصاویر از ایجاد نویز جلوگیری می‌کنند.

محل نصب نامناسب: یکی از عوامل ایجاد نویز محل نصب دوربین مداربسته است. قرارگرفتن دوربین مداربسته در کنار دستگاه‌های الکتریکی یا تجهیزات تولید نیرو موجب نویز می‌شود؛ اما عامل مهم دیگری که موجب ایجاد نویز می‌شود، حلقه زمین است. حلقه زمین یا Ground loop یک نویز افقی است که روی تصویر دوربین مداربسته مشاهده می‌شود. این تصاویر به دلیل ایجاد ولتاژ بین دو نقطه در دوربین مداربسته است. با آنکه عده‌ای این امر را به‌واسطه نصب نامناسب سیم ارت به زمین می‌دانند؛ اما حلقه زمین ناشی از ولتاژی است که بین دو نقطه از مسیر انتقال تصویر ایجاد می‌شود. برای رفع این عیب باید تمام دستگاه‌ها را به یک نقطه متصل کرد. دوربین مداربسته را عایق کرد و یک فاصله استاندارد بین کابل و دوربین مداربسته ایجاد کرد.

استفاده از اتصالات باکیفیت: دوربین مداربسته برای ضبط و پخش تصاویر ناچار است به قسمت‌های دیگر متصل شود. اگر تجهیزات اتصال از کیفیت نامناسب برخوردار باشد، نویز در دوربین مداربسته ایجاد می‌شود. خرید تجهیزات استاندارد عامل برطرف‌کننده نویز است.

نور کافی: نور عامل مهم در کیفیت تصویر دوربین مداربسته است. نه‌تنها دوربین بلکه هر وسیله‌ای که با آن عمل دیدن انجام می‌شود. در دوربین مداربسته چیپ‌های نوری وجود دارد که با برخورد نور به آنها کیفیت تصویر مشخص می‌شود. اگر نور از حد استاندارد بالاتر است تصویر دچار سفیدی خواهد شد و اگر نور کم باشد تصویر دارای نقاط سیاه است. توجه به سنسور تنظیم‌کننده در دوربین مداربسته عامل اصلی برای جلوگیری از نویز است.

داغ شدن دوربین: زمانی که دوربین و تجهیزات دوربین مداربسته داغ می‌شوند، انحراف در سیگنال به وجود می‌آید برای حل این مشکل می‌توان دوربین را در مکان‌هایی نصب کرد که نور آفتاب مستقیم بر آن نتابد.

کلام پایانی

احتمالاً متوجه شده‌اید که بیشتر عوامل نویز در دوربین مداربسته، خرید دوربین بی‌کیفیت، نصب نامناسب و استفاده از تجهیزات غیراستاندارد است؛ برای همین توصیه می‌شود در زمان خرید پکیج دوربین مداربسته یا تجهیزات از توصیه‌های کارشناسان یانوس استفاده کنید.

admin-yanus
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *