آشنایی با نحوه نصب دزدگیر اماکن کلاسیک

آشنایی با نحوه نصب دزدگیر اماکن کلاسیک

اگر دزدگیر اماکن کلاسیک خریداری کرده‌اید و کمی اطلاعات برقی دارید، به‌راحتی می‌توانید کار نصب دزدگیر اماکن کلاسیک را انجام دهید. سایت یانوس قصد دارد در این مقاله نحوه نصب آن را به شما آموزش دهد. این مژده به شما خواننده گرامی داده می‌شود که با خواندن این محتوا شما می‌توانید نصب این دزدگیر را انجام دهید و حتی برای خود درآمد کسب کنید. پس تا انتهای این محتوا ما را دنبال کنید.

آموزش نصب دزدگیر اماکن کلاسیک

راهنمای نصب دزدگیر اماکن کلاسیک

نصب دزدگیر اماکن کلاسیک نسبت به دیگر دزدگیرها بسیار ساده است. طراحی این دزدگیر به‌گونه‌ای است که بتوان آن را در هر مکان نصب کرد و ایمنی محیط منزل یا هر مکان دیگر را بالا برد.

یکی از مزایای خرید دزدگیر اماکن شباهت نصب انواع دزدگیر است. در این مقاله، یانوس، نحوه نصب دزدگیر اماکن Classic Z۴ Pro را برای شما آموزش می‌دهد. شما طبق این مدل نصب می‌توانید همه انواع مدل‌های دزدگیر را نصب کنید.

برای نصب دزدگیر اماکن نیاز است مراحل زیر طی شود تا امنیت به محل کار یا خانه شما وارد شود:

مرحله اول: نصب جعبه دزدگیر

برای نصب دزدگیر اماکن کلاسیک لازم است ابتدا جعبه جاگذاری شود. برای این کار باید چند مرحله به ترتیب طی شود.

  • بلندگوی داخلی، ترانس و کانکتور آنتن را با دقت از جای خود خارج کنید.
  • قاب دزدگیر را در مکانی نصب کنید که از قبل تعبیه کرده‌اید. توجه به این نکته الزامی است که قاب از هر طرف با اشیاء کناری خود ۳۰ سانتی‌متر باید فاصله داشته باشد.

نصب دزدگیر اماکن کلاسیک

مرحله دوم: نصب برد

بعدازاینکه قاب را در جای خود نصب کردید، باید برد را در محل قرار دهید. برای نصب برد، ابتدا بخش بالایی برد را در محل جا می‌زنید. برای اطمینان، دقت حاصل کنید که سه عدد پین در حفره‌های برد قرار گیرد و در مرحله آخر سه ضامن را روبه پایین فشار دهید تا برد در جای خود قرار گیرد.

ذکر این نکته الزامی است که قبل از نصب برد باید تمامی سیم‌ها وارد دستگاه شده باشد.

مرحله سوم: سیم‌کشی تجهیزات

این مرحله اصلی‌ترین مرحله در نصب برد اماکن است. زمانی که برد نصب شد، باید سیم حس‌گرها متصل شود تا دزدگیر بتواند کار خود را انجام دهد.

نصب ترانس تغذیه: اولین سیمی که باید وصل شود، سیم منبع تغذیه است. تغذیه دزدگیر اماکن توسط دو منبع صورت می‌پذیرد. منبع اول برق شهری ۲۲۰ ولت است که توسط یک ترانس به دزدگیر متصل می‌شود. کار ترانس تبدیل جریان AC به DC است.

منبع دوم، کانکتور باتری است که وصل کردن سیم این کانکتور بر اساس نقشه چاپی است؛ یعنی بر اساس توضیحات و واژگانی که در دفترچه راهنمای دزدگیر کلاسیک نوشته شده است، سیم باید به برد متصل شود.

برای کانکتور باتری، کلمه “BAT”نوشته شده است. سیم‌های آمده از باتری باید به فیوز باتری وصل شود. سیم سیاه به قسمت منفی و سیم قرمز به قسمت مثبت متصل می‌شود.

اتصال سنسور :AUX ترمینال AUX برای کلیه سنسورهای چشمی دزدگیر اماکن، ایجاد خروجی می‌کند. به این شکل که همه سنسورها را به‌صورت موازی به یکدیگر متصل کرده و سپس با توجه به جهت صحیح سیم‌ها را به ترمینال AUX متصل می‌کنیم. برای محافظت بیشتر سنسورها یک فیوز ۰.۵ آمپر در مسیر گذاشته شده است. گروهی به‌اشتباه تغذیه تلفن کننده خودکار را به این پایانه متصل می‌کنند که در صورت از مدار خارج شدن حس‌گرها، تلفن کننده خودکار نیز قطع می‌شود.

ترمینال آژیر: این ترمینال با عبارت SIR نمایش داده می‌شود و مخفف واژه SIREN به معنای آژیر است. باید در زمان سیم‌کشی به مثبت و منفی بودن سیم‌ها توجه کنید؛ در غیر این صورت بلندگو دچار خسارت خواهد شد.

وصل کردن بلند‌گو: شما می‌توانید ۲ عدد اسپیکر ۸ اهم ۲۵ وات را به ترمینال SP متصل کنید. برخلاف آژیر که اتصال سیم‌های مثبت و منفی حائز اهمیت بود، در اتصال سیم‌ها به ترمینال اسپیکر رعایت قطب مثبت و منفی الزامی نداشته و می‌توان سیم قرمز و مشکی را به هر قسمت متصل کرد.

ترمینال تلفن کننده: در دفتر راهنمای نصب دزدگیر اماکن ترمینال تلفن کننده با علامت مختصر G۱ نمایش داده می‌شود. یک فیوز ۲.۵ آمپری در خروجی مدار قرار گرفته است که کار محافظت از تلفن‌کننده را برعهده دارد.

ترمینال ارسال پیامک: اگر از تلفن‌کننده سیم‌کارتی استفاده می‌کنید، باید از ترمینال SMS A,D نیز خروجی بگیرید. این خروجی باید به OUT۲ و OUT۳ متصل شوند. این پایانه برای ارسال پیامک در زمانی که تلفن پاسخگو نیست، استفاده می‌شود. توصیه شده است اگر از تلفن‌کننده G۱ استفاده نمی‌کنید، این ترمینال را خالی بگذارید.

تحریک تلفن‌کننده: برای اینکه تلفن‌کننده فعال شود، باید یک سنسور تحریک‌کننده وجود داشته باشد. ترمینال TEL عمل تحریک‌کننده تلفن را انجام می‌دهد. برای این کار خروجی باید به تحریک‌کننده منفی متصل شود. ذکر یک نکته ضروری است، اگر دزدگیر اماکن مجهز به تلفن سیم‌کارتی است باید قبل از آنکه سیم‌کارت جا زده شود، برق و باتری باید قطع شده و بعد سیم‌کارت در محل خود که روی برد یا در قسمت پایین برد نصب شود.

زون بندی دزدگیر اماکن کلاسیک: برای آنکه مسیر تحریک هر زون برای شما مشخص شود، می‌توانید در زمان غیرفعال بودن دستگاه حس‌گرها را تحریک کنید. با تحریک هر سنسور، چراغ مربوطه روشن شده و در پایان تحریک چراغ خاموش می‌شود. در حالت فعال بودن دستگاه برای روشن شدن چراغ، باید زون مربوطه تحریک شود. در این صورت حتی اگر دستگاه غیرفعال نیز شود؛ چراغ زون روشن می‌ماند.

به‌طورکلی ما چهار چراغ داریم که با Z۱، ، Z۳ و Z۴ مشخص شده است.

در زون‌های بی‌سیم چراغ‌های ۲ و ۳ نشان‌دهنده چشمی و مگنت بی‌سیم است. در مدل تلفن کننده کلاسیک G1 ULTRA می‌توان با دریافت پیامک فهمید کدام چشمی تحریک‌شده است.

این امکان وجود دارد که شما سه چشمی داشته باشید، اما چهار زون دارید که در صورت خالی بودن زون چهارم، هنگام مسلح نمودن، زون تحریک‌شده و آژیر هشدار می‌دهد. برای رفع این عیب باید زون خالی (زون چهارم) را با یک سیم به دوپایه خود متصل کنید.

اتصال گزارش کننده: در زون بندی اشاره شد که می‌توان گزارش تحریک حس‌گرها را با دریافت پیامک متوجه شد. به‌طورکلی ترمینال LOG برای ارسال گزارش به صورت پیامک است. این خروجی اتفاقات را به تلفن کننده سیم‌کارتی ارسال می‌کند تا آن گزارش‌ها را برای کاربران ارسال کند. مثلاً کاربر این پیامک را دریافت می‌کند.

هشدار!

آژیر بی‌دلیل تحریک سنسور بی‌سیم ۱!

انبار!

فعال کردن خروجی: در نصب دزدگیر اماکن کلاسیک باید به این نکته توجه کنید که نصب آن سه حالت مختلف دارد

  • حالت اول، فعال بودن دستگاه: در این حالت، دستگاه خروجی منفی می‌دهد که می‌توان با روشن کردن یک LED آن را مشخص کرد.

روش دیگری که می‌توانید برای مشخص کردن فعالیت دستگاه (ARM) مشخص کرد این است که می‌توان ترمینال SMS را به ترمینال TRG۴ متصل کرد. در این حالت هرگاه سنسور Z۴ غیرفعال شود، یک SMS برای کاربر ارسال می‌شود. این حالت برای دزدگیر G۱ فعال است.

  • حالت دوم نشان دهنده قطعی برق شهر: زمانی که برق شهر قطع می‌شود، خروجی منفی ثابت از دستگاه ارسال می‌شود که یک فرمان به روشن شدن باتری اضطراری ارسال می‌شود.
  • حالت سوم خروجی دربازکن: زمانی که دکمه D کانکت یا فشار داده شود، خروجی منفی ظاهر می‌گردد که رله دربازکن فعال شده و در باز می‌شود.

راهنمای نصب دزدگیر اماکن کلاسیک

کلام پایانی

یکی از نکات مهم در هنگام نصب، تنظیمات نرم افزار دزدگیر کلاسیک است. تنظیم این نرم‌افزار باید طبق دفترچه کاتالوگ شکل بگیرد. متأسفانه عده‌ای گمان می‌کنند، اجرای این نرم‌افزارها کار ساده‌ای است اما متاسفانه اشتباه کرده و باعث خرابی دزدگیر می‌شوند. توصیه می‌شود در زمان خرید حتماً از فروشنده بخواهید افرادی را به شما معرفی کنند که نصب دزدگیر اماکن کلاسیک را به‌درستی بدانند و سابقه کار داشته باشند. معمولاً نصاب دزدگیر کلاسیک، روش‌های نصب و تنظیمات نرم‌افزار را بلد هستند.

اگر خودتان هم قصد دارید نصب دزدگیر اماکن کلاسیک را انجام دهید، حتماً به سیم‌بندی و نقشه مدارها توجه کنید. فراموش نکنید بستن یک سیم به اشتباه باعث خراب شدن چشمی یا ازکارافتادن تمام دزدگیر می‌شود.

admin-yanus
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *