دزدگیر اماکن چگونه کار می کند؟ + نحوه کار اجزای دزدگیر اماکن

نحوه کار اجزای دزدگیر اماکن

دزدگیرهای اماکن در ابتدا صرفاً در زمان وقوع حادثه با صدایی که ایجاد می‌کردند، خطر را به صاحب خانه اعلام می‌کرد؛ اما پیشرفت فناوری باعث شد تا دزدگیرهایی به بازار بیاید که از طریق تلفن به دستگاه متصل می‌شود. به این ترتیب، با شماره‌هایی که در تنظیمات دزدگیر ذخیره کردید، در زمان وقوع خطر، تماس گرفته و خطر را اعلام می‌کنند. نسل دیگری از دزدگیرها نیز این امکان را فراهم کرده است که با ارسال پیامک به تلفن همراه یا اتصال به وایفای، صاحبان را از راه دور، از موقعیت مکان باخبر کنند. ضمن اینکه با داشتن این دزدگیرها شما نیز می‌توانید از راه دور نسبت به تغییر تنظیمات آن اقدام کنید. اینکه دزدگیر اماکن چگونه کار می‌کند، بحث این مقاله است که در ادامه برایتان به طور کامل توضیح دادیم.

دزدگیر اماکن چگونه کار می کند؟

دزدگیر اماکن چگونه کار می‌کند؟

توجه داشته باشید دزدگیر اماکن یکی از بهترین وسایل امنیتی برای جلوگیری از سرقت یا ورود سارقان است. البته دزدگیرها انواع مختلفی دارند؛ اما همه آن‌ها یک ساختار و کارکرد مشترک دارند. اکثر آن‌ها دارای خط تحریک باز و بسته بوده و کلیدهای معمولی یا سوئیچ‌های آلفا، قفل رمزی یا کلید کنترل از راه دور دارند. در ادامه این بحث نحوه عملکرد دزدگیر اماکن را به شما می‌گوییم.

در نقاطی که احتمال ورود در آن وجود دارد با استفاده از سنسوری که به کنترل پنل متصل است، سیگنال هشدار به هنگام تشخیص ورود غیرمجاز، ارسال می‌شود. به طور معمول سنسورها با نصب در درب و پنجره‌ها، و در مکان‌هایی که نفوذ از آن امکان‌پذیر است، به عنوان محافظ نامرئی عمل می‌کنند. این سنسورهای حرکتی، برای محافظت از فضاهای بازو بسته در جایی غیرقابل‌دسترس نصب می‌شود.

زمانی که سنسور، حرکت را تشخیص می‌دهد، با پنل ارتباط برقرار کرده و صدای آژیر خطر بلند می‌شود. همزمان در برخی از سیستم‌ها پیامکی به خط تلفنی که قبلاً در تنظیمات دستگاه ذخیره شده است، ارسال می‌شود. در این زمان، برای شما به عنوان صاحب دزدگیر، تصاویر یا صدای محیط پخش می‌شود و زمانی که متوجه حضور سارق در مکان موردنظر شدید، با پلیس تماس می‌گیرید.

البته صدای آژیر می‌تواند از وقوع سرقت جلوگیری کند، با این حال کافی نیست. دزدگیرهای پیشرفته امروزه با پخش فیلم به صورت مستقیم برای کاربران، این امکان را به وجود آوردند که به صورت مستقیم بر محیط نظارت داشته باشند و علاوه بر تصویر، صدا و هر چه که در محیط اتفاق می‌افتد، از راه دور ببیند.

در اکثر دزدگیرها، از جعبه اصلی که مدار داخل آن قرار دارد، هشت سیم بیرون می‌آید. از این هشت سیم، چهار سیم به عنوان حسگر نوری و دو سیم برای اتصال به ولتاژ مثبت و منفی ۱۲ ولت سنسور نوری مورداستفاده قرار می‌گیرد. دو سیم باقی‌مانده نیز به عنوان رله چشم، هنگام خطر، دو سیم به هم وصل می‌شوند.

در صورتی که تعداد چشم‌ها (سنسورها) بیشتر شود، به تعداد هر سنسور چهار سیم دیگر خارج می‌شود که به ازای هرکدام ولتاژ مثبت و منفی به تک‌تک سنسورها وصل می‌شود و دو سیم دیگر با پایه‌هایی که با سنسورهای دیگر به صورت سری قرار گرفته است وصل می‌شود. اغلب سنسورهای امروزی، ۶ سیم بوده که دو سیم برای برق سنسورها و دو سیم برای تعیین اعلام وضعیت چشمی و دستگاه مرکزی به کار می‌رود و دو سیم آخر نیز به عنوان تمپر در دستگاه تعبیه می‌شود.

نحوه کار دزدگیر اماکن

اجزای دزدگیر اماکن و نحوه کار هریک

امروز اغلب سیستم‌های دزدگیر امنیتی، بی‌سیم هستند؛ در نتیجه برای نصب دزدگیر اماکن نیازی به داشتن تلفن ثابت یا برق ندارید. در ادامه شما را با اجزای دزدگیر اماکن آشنا می‌کنیم:

کنترل پنل یا هاب

قلب سیستم دزدگیر، کنترل پنل است. این قسمت از دستگاه دزدگیر، سیگنال رادیویی را برای برقراری ارتباط با سنسورهای امنیتی به کار می‌برد. اغلب این کنترل پنل‌ها از صفحه‌کلید برای روشن و خاموش کردن آلارم استفاده می‌کنند. کنترل پنل دزدگیر به وسیله یک قطعه زنگ‌دار، هنگام شکسته شدن حسگر امنیتی، آژیر می‌کشد. در صورتی که دزدگیر دارای آلارم هشدار از راه دور باشد، از طریق پیامک یا تماس تلفنی به افراد اطلاع می‌دهد.

به طور کلی، پنل با یک صفحه لمسی و ال سی دی، تعامل با کاربر را راحت‌تر می‌کند. ضمن اینکه برای خاموش و روشن کردن آلارم نیاز به کدهای عبوری است که می‌توانید سیستم را با کاربردهای مختلف همراه آن تنظیم کنید. ضمن اینکه برای حذف عملکرد آلارم، از طریق همین صفحه‌کلید لمسی کنترل پنل می‌توانید اقدام کنید.

صفحه کلید

صفحه کلید برای روشن و خاموش کردن آلارم سیستم مورداستفاده قرار می‌گیرد. این صفحه نیز بر روی پنل سیستم دزدگیر نصب می‌شود. از طریق سیستم هوشمند بی‌سیم می‌توانید تلفن همراه‌تان را نیز به تنظیمات دزدگیر اضافه کنید تا زمانی که آلارم زده شد، از طریق پیامک به شما اطلاع دهد. وارد کردن شماره‌تلفن نیز از طریق همین صفحه‌کلید انجام می‌شود.

باتری دزدگیر

باتری دزدگیر اماکن ، معمولاً  ۱۲ ولتی هستند و در جعبه دزدگیر به کار می‌روند. به این ترتیب، در صورت قطع شدن برق یا هر خرابکاری دیگری در سیستم دزدگیر، باتری می‌تواند تا ۴۸ ساعت از قطع شدن دستگاه جلوگیری کند.

آژیرهای با دسیبل بالا

با وجودی که انواع و اقسام فناوری‌های بی‌سیم امروزی، روش‌های جدید و مؤثری را برای ترساندن و جلوگیری از کار سارقین ایجاد کرده است، با این وجود هیچ‌چیز مانند آلارم هشدار، شما و همسایگان را از خطر احتمالی خبردار نمی‌کند. سیستم‌های دزدگیر اماکن، دارای آژیر داخلی هستند که اغلب در پنل قرار گرفته است. صدای آژیرهای دزدگیر، معمولاً حدود ۸۰ تا ۱۱۵ دسی بل است. بلندگوی دزدگیر در یک جعبه فلزی و محکم قرار می‌گیرد و آن را طوری در جلوی ساختمان قرار می‌دهند که دسترسی به آن سخت باشد و خطر قطعی سیم یا ایجاد اختلال در آن کم باشد. بنابراین بهتر است که سیم‌کشی دزدگیرها را به صورت توکار انجام داد. در دزدگیرهای جدید، سیستم بلندگو به صورت بی‌سیم طراحی شده که احتمال خطر قطعی آن صفر است.

جعبه دزدگیر

این قطعه از اجزای دزدگیر اماکن، یک جعبه آهنی در ابعاد ۳۰ در ۲۵ سانتی‌متر و پهنای ۱۰ سانتی‌متر است. مدار اصلی دستگاه دزدگیر، ایمنی این جعبه را تأمین می‌کند. در صورتی که سیم‌کشی دزدگیر توکار باشد، خیال‌تان از بابت ایمنی دستگاه دزدگیر راحت‌تر است. به این ترتیب، سیم‌ها از طریق سوراخی که بر روی جعبه طراحی شده است، از آن خارج می‌شوند و اتصالات لازم را برقرار می‌کند.

تابلوی حیاط و برچسب‌ها

این تابلوها، تابلوهایی روشن است که در واقع نوعی تبلیغ برای امنیت خانه شما است؛ به طوری که سارقان با دیدن آن وارد خانه یا مکان موردنظر شما نشوند.


برای آشنایی با انواع دزدگیر gmk در یانوس کلیک کنید.


انواع سنسورها در دزدگیرهای اماکن

سنسورهای دزدگیر، از فناوری مادون قرمز استفاده می‌کند تا با تشخیص گرمای بدن، حرکت را تشخیص دهد. انواع سنسورهای دزدگیر اماکن شامل موارد زیر می‌شوند:

سنسورهای تماسی

این سنسورها، دارای یک سنسور باتری دار با یک آهنربا هستند. این سنسورها را از سمت آهنربا بر روی درب یا پنجره که احتمال عبور و مرور در آن زیاد است، قرار می‌دهند. به این ترتیب، با باز شدن درب یا پنجره، این سنسور فعال شده و سیگنالی را به پنل می‌فرستند.

سنسورهای مادون قرمز

چشم الکترونیکی یا سنسورهای مادون قرمز، از اجزای دزدگیر هستند که بر اساس حرکت و گرمای بدن، وجود افراد را در محیط تشخیص می‌دهد. به این ترتیب، بعد از تشخیص جسم در محیط، فعال شده و سیگنال را ارسال می‌کند. سنسورهای دزدگیر مادون قرمز امواج را به صورت پرده‌ای ساطع می‌کنند تا یکی در میان، بارهای مثبت و منفی به هم برخورد کنند. با ارتباط بارها به هم سنسور مادون قرمز تحریک شده و اعلام خطر می‌کند. این دزدگیرها به هر دو صورت بی‌سیم و سیم دار در بازار موجود هستند.

سنسورهای وزنی

مشکلی که سنسورهای مادون قرمز و حرکتی دارند این است که حتی با رفت و آمد حیوان خانگی نیز به اشتباه آلارم به صدا درمی‌آید. بهترین راه‌حل برای افرادی که حیوان خانگی دارند، استفاده از سنسور وزنی است. به این ترتیب، زمانی که سنسور مادون قرمز، امواج را برای سنجش میزان گرما ارسال کرد، پس از برخورد با جاندار متحرک، دوباره به سنسور برمی‌گردد؛ حالا سنسور وزنی تشخیص می‌دهد که حجم و وزن این فرد چقدر است. در صورتی که وزن از میزان وزن و حجمی که خودتان تعیین کردید، بیشتر باشد، آلارمش فعال می‌شود.

 

سنسورهای ماکروویو

سنسورهای چشمی ماکروویو نیز از نوع دیگری هستند که ابتدا امواج را از سنسور به محیط می‌فرستند. پس از بازگشت این امواج و بررسی آن، سنسور تصویر کلی را تشخیص می‌دهد. به این ترتیب، زمانی که تصویر فردی غیرمجاز را تشخیص دهد، آلارم به صدا در می‌آید.

سنسورهای بیم خطی

سنسورهای بیم خطی به کمک لیزر و با استفاده از خطوط نامرئی حرکت را تشخیص می‌دهند. معمولاً سه الی چهار خط لیزر به صورت افقی از سنسور ارسال می‌شود. زمانی که کسی از این سه خطر لیزر عبور کند، خطوط قطع می‌شود. در حالی که احتمالاً حیوانات نهایتاً دو خط را قطع کنند، با استفاده از این سه خط می‌توانند تشخیص دزد بودن یا نبودن فرد را بدهند.

سنسورهای فراصوت

نوع دیگری از سنسورها هستند که فراصوت یا اولتراسوند نامیده می‌شوند. این سنسورها نسبت به صدای محیط حساس هستند و عملکردشان وابسته به امواجی است که از صدای محیط دریافت می‌کند. به این ترتیب، حتی کوچک‌ترین صدا مانند چرخاندن کلید نیز از دید سنسورهای فراصوت دور نمی‌ماند.

با هم اجزای مختلف سیستم‌های دزدگیر و نحوه عملکرد آن را بررسی کردیم. در صورتی که قصد خرید بهترین نمونه‌های دستگاه امنیتی از جمله دوربین مداربسته و دزدگیر را دارید، سایت یانوس بهترین انواع سیستم‌های امنیتی را در اختیارتان قرار داده است.

admin-yanus
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *