نحوه تست چشمی دزدگیر 

نحوه تست چشمی دزدگیر

چشمی دزدگیر نوعی سنسور تشخیص حرکت است. وجود این سنسور در دزدگیر باعث می‌شود تا آژیر بی‌مورد در دزدگیر به صدا درنیاید. با تنظیم جامپر چشمی دزدگیر می‌توانید حساسیت این سنسورها را تنظیم کنید. چشمی دزدگیر با تشخیص حرکت در محیط و فرمان رله به دستگاه مرکزی دزدگیر، آژیر را به صدا درمی‌آورد و باعث تماس اضطراری به کاربر می‌شود؛ در غیر این صورت، با خرابی چشمی دزدگیر یا نصب نادرست آن، این کار به درستی انجام نمی‌شود. به همین دلیل، تست چشمی دزدگیر پس از نصب، بسیار اهمیت دارد.

چشمی‌های دزدگیر باکیفیت، با داشتن عدسی‌های مرغوب، اشعه‌ای که از سنسور مادون قرمز در محیط منتشر می‌شود، آنالیز کرده و تغییرات را در خروجی مدار نشان می‌دهد. روشن ماندن چراغ چشمی دزدگیر چه ارتباطی با علت خرابی چشمی دزدگیر ماشین دارد؟ در ادامه، در این مطلب به تمام سؤالات شما در مورد چشمی دزدگیر پاسخ دادیم.

بخش‌های مختلف چشمی دزدگیر

برای عیب یابی چشمی دزدگیر ابتدا با قسمت‌های مختلف آن آشنا شویم. چشمی‌های دزدگیر از قسمت‌های مختلف تشکیل شده است که شامل :

ترمینال های تغذیه چشمی +۱۲v – GND

چشمی دزدگیر معمولاً با برق ۱۲ ولت کار می‌کند. در چشم دزدگیر بی‌سیم اماکن، تغذیه بین ۶ تا ۹ ولت بوده که مدار آن از طریق باتری یا آداپتور این ولتاژ را تأمین می‌کند.

ترمینال NC-NO در سنسور تشخیص حرکت

این ترمینال‌ها فرمان آلارم را به دستگاه می‌فرستد. ترمینال‌ها به تیغه رله داخلی چشم دزدگیر وصل شدند. در صورتی که مدار کنتاکت، به صورت مداربسته باشد، آن را با علامت nc و در صورتی که مدار باز باشد آن را با no تشخیص می‌دهند. با تغییر مدار از حالت باز به بسته، سنسور چشمی دزدگیر تحریک می‌شود. در صورتی که دزدگیر دارای چند سنسور چشمی به صورت همزمان باشد، بایستی ترمینال‌های nc به صورت سری بسته شود تا در صورت باز شدن هر محلی از مدار و تحریک هر چشمی، فرمان هشدار به دستگاه فرستاده شود.

ترمینال‌های TAMPER محافظ چشم مادون قرمز

ترمینال تامپر به یک میکرو سوئیچ وصل می‌شود. در صورتی که ترمینال‌های تمپر را به صورت سری به یک درگاه وصل کنیم، عیب یابی چشمی دزدگیر راحت‌تر می‌شود. ترمینال تامپر، از خرابکاری احتمالی یا دستکاری دزدگیر جلوگیری می‌کند. به این ترتیب در صورت دستکاری یا باز کردن درب چشمی، تامپر آلارم هشدار را به صدا درمی‌آورد.

عیب یابی چشمی دزدگیر

مراحل تست چشمی دزدگیر

تنظیمات چشمی دزدگیر بستگی به تنظیم برد چشمی، تنظیم ال ای دی یا نمایشگر چشمی، تنظیم جامپر چشم و برد چشمی در دزدگیر دارد. در ادامه مراحل تست چشمی دزدگیر را با هم مرور می‌کنیم:

تنظیم برد چشمی دزدگیر

برای این کار بایستی پیچ یا گیره کوچکی که در گوشه برد قرار گرفته است، باز کرده و با بالا و پایین بردن برد چشمی، زاویه سنسور را متناسب با محل نصب چشمی تغییر دهیم. در کنار این پیچ نیز یک درجه قرار گرفته است که با مقدار عددی که روی آن حک شده می‌توان برد را داخل قاب دزدگیر تنظیم کرد. در برخی از سنسورها، نیازی به تنظیم برد چشمی به صورت دستی نیست، چرا که بردها به صورت فیکس شده در جای خود قرار گرفتند. برد چشمی را با کلید LD/SD می‌توانید روی ۸ یا ۱۲ تنظیم کنید.

تنظیم LED چشمی دزدگیر

خاموش شدن چراغ چشمی دزدگیر معمولاً به صورت قرمز و روشن شدن آن به صورت سبز است. خاموش و روشن ماندن آن نشان‌دهنده تحریک چشمی است. برای خاموش کردن چراغ چشمی، یک پین بر روی برد اصلی قرار گرفته است که می‌توانید آن را با OFF یا ON تنظیم کنید. در حالت پیش‌فرض، این چراغ روشن است.

تنظیم جامپرهای PULSE و تنظیم حساسیت چشمی دزدگیر

یکی دیگر از قسمت‌های مهم در تست چشمی دزدگیر، تنظیم حساسیت چشمی است. با تغییر حالت پین‌های پالس، می‌توانید از آلارم‌های بی‌موردی که دزدگیر می‌زند، جلوگیری کنید. به این ترتیب، نوع تحریک را از تک پالس به دو یا سه پالس تغییر دهید.

  • حالت تک پالس زمانی است که هر دو حسگر چشمی، با دریافت پالس یکسان از متحرک، آلارم می‌زنند. این مورد برای محیط‌های عادی کاربرد دارد.
  • حالت دو پالس زمانی است که هر دو حسگر در یک زمان باید دو پالس را از متحرک دریافت کنند تا آلارم به صدا دربیاید.

معمولاً پیش‌فرض کارخانه بر روی حالت تک پالس قرار دارد. در صورتی که جامپر را بردارید، حالت جفت پالس فعال می‌شود.

تنظیمات چشمی دزدگیر و برنامه‌ریزی زون ۲۴ ساعته

بعد از اینکه سیم‌های تامپر را به مدار دزدگیر وصل کردید، بایستی برنامه‌ریزی زون را به حالت شب یا ۲۴ ساعته تغییر دهید. در صورت تنظیم در حالت شب، آلارم فقط در شب به صدا درمی‌آید و در صورت تنظیم به حالت ۲۴ ساعته، آلارم شب و روز و ۲۴ ساعته فعال است. به این ترتیب، حتی با خاموش بودن کل سیستم، در صورتی که قاب چشمی باز شود، فرمان آلارم به صدا درمی‌آید.


مقاله زون در دزدگیر چیست را در یانوس بخوانید.


آموزش تست چشمی دزدگیر


مقاله بازیابی رمز dvr را در یانوس بخوانید.


چند نکته مهم در مورد نصب و تنظیمات چشمی دزدگیر بیسیم

در تنظیم و تست چشمی دزدگیر بی‌سیم حتماً در نظر بگیرید که آن را در کنج و زاویه ۹۰ درجه نصب کنید. هر چشمی را به صورت تک‌به‌تک تنظیم کنید. سعی کنید باتری مناسبی را برای تغذیه چشمی در نظر بگیرید. حتماً با تست و چک دوره‌ای، تاریخ تعویض باتری‌های چشمی را به خاطر داشته باشید. چشمی بی‌سیم در مقابل نور خورشید یا وسایل گرمایشی عملکرد درستی ندارد. در صورتی که از چند سنسور استفاده می‌کنید، برای هرکدام از زون جداگانه استفاده کنید. از محکم بودن کابل و سیم‌های پشت ترمینال مطمئن شوید. پس از نصب دزدگیر، نیاز است که حتماً تست چشمی دزدگیر را انجام دهید.

در نظر داشته باشید در صورتی که دست‌تان با سنسورهای مادون قرمز برخورد داشته باشد، حساسیت و دقت چشمی دزدگیر را تا حد زیادی پایین می‌آورد. برای تمیز کردن سنسورها می‌توانید از پارچه نخی آغشته به مقداری الکل استفاده کنید. عملکرد چشمی لازم است به صورت دوره‌ای بررسی شود تا حفاظت و امنیت لازم را برای ساختمان یا خانه شما به وجود آورد.

پس از تنظیم چشمی و روشن کردن دستگاه ۱۰۰ ثانیه منتظر باشید و سپس از فاصله ۱۲ متری چشمی عبور کنید. چشمی معمولاً تا فاصله ۷۰ متری حساس است. اگر آلارم به صدا درآمد یعنی آن را به درستی نصب کردید، در غیر این صورت بایستی زاویه، ارتفاع و محل نصب چشمی را مجدداً چک کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا به صورت گام به گام تمامی اطلاعات لازم درباره نحوه چک کردن چشمی دزدگیر را مورد بررسی قرار دهیم. توجه داشته باشید، قبل از نصب حتماً از سلامت چشمی دزگیر مطمئن شوید.

 

admin-yanus
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *